Kuntotestin tulokset

Keskustelua kaikesta mahdollisesta mikä ei suoranaisesti liity pyöräilyyn. Avoin kaikille.
Portti
Ylläpito

Kuntotestin tulokset

Post by Portti » Wed Nov 15, 2006 21:30

Kävinpä tänään Pajulahden Urheiluopistolla kuntotestissä. Kyseessä oli polkupyöräkynnystesti tai virallisesti Epäsuora kestävyystesti maitohappomäärityksin.

Testissä otettiin ensin verikoe, jonka perusteella mitattiin verenkuva. Sen jälkeen aloitettiin kuntopyörällä polkeminen siten, että 3 min välein nostettiin vastusta kunnes tuli vastaan tilanne, että polkeminen hyytyi. Verikoe otettiin myös 3 min välein ja siitä mitattiin maitohapot.

Tulokset olivat seuraavat:

Paino 75,5 kg
Rasvaprosentti 15,1%
Maksimisyke 187
Laskennallinen maksimihapenottokyky 54 ml/kg/min
Aerobinen kynnyssyke 151
Anaerobinen kynnyssyke 170
Maksimiwatit 308
Maksimiwatit per kg 4,1
Kuntoluokka 7/7

Osaako fiksummat tulkita noista jotain? Krampin yhteislenkeillä keskisyke on minulla n. 140 huitteilla.

Onko joku muu käynyt vastaavissa testeissä? Onko heittää vertailupohjaa noille luvuille?
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

L.A.D.E
Erika, Tiilijärvi ja muut nollilla

Post by L.A.D.E » Wed Nov 15, 2006 21:39

Palmari kävi joo...missähän sen tiedot oli...jollain palstalla se niitä esitteli... :smt027

Palmari
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin

Post by Palmari » Wed Nov 15, 2006 21:57

Mää voin noita omia tuloksia laitella tänne, jahka mä löyrän ne jostain.
Ei näillä jaloilla, saati sitten muutenkaan.

JRN

Post by JRN » Wed Nov 15, 2006 22:43

Palmari wrote:Mää voin noita omia tuloksia laitella tänne, jahka mä löyrän ne jostain.
Psst: Toiveen foorumilta...

DaPuppe
Kivikko, juurakkoa ja mutaa, jees pliis!

Post by DaPuppe » Thu Nov 16, 2006 9:28

Portti paljos tollanen hupi kustantaa? Ja olikos siulla omat kengät ja polkimet mukana?

Palmari

Post by Palmari » Thu Nov 16, 2006 11:35

No löytyhä ne paapperit.

Paino 85,4kg
Rasvaprosentti 18,1%
Maksimisyke 199
Laskennallinen maksimihapenottokyky 48 ml/kg/min
Aerobinen kynnyssyke 152 hr/min 200W
Anaerobinen kynnyssyke 180 hr/min 260W
Maksimiwatit 334W
Maksimiwatit kg 3,9W/kg
Kuntoluokka: Eivät kertoneet, käskivät ruveta reenaamaan

Testin hinta oli 75 eeroa

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Thu Nov 16, 2006 23:13

Kiitos vertailutiedoista Palmari. Mielenkiintoista infoa.

Maksimisyke on sinulla varsin korkea vaikka et taida mikään ihan pojankloppi olla. Itsellä vissiin ikään (37v.) nähden normaalilla tasolla. Aerobinen kynnys on meillä samaa luokkaa mutta sinulla maksimisykkeeseen suhteutettuna alhaisempi. Anaerobinen kynnys on sinulla selvästi korkeampi.

Tuo kuntoluokka taisi perustua ainoastaan hapenottokykylukemaan ja minun lukema riitti omassa ikäluokassa just parhaimpaan ryhmään.

DaPuppe ==> Hinnan Palmari jo kertoikin, itsellä ei siitä ollutkaan mitään hajua kun muut maksoivat minun testini. Omat kengät ja munanvatkaimet olivat minulla mukana.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Palmari

Post by Palmari » Thu Nov 16, 2006 23:42

Tuossa testissä ei saa itsestään ulos maksimisykettä. Mulla on viime kesältä Suunnon T6:n mittaamana maksimit 205 ja ikäähän ei ole juurikaan kertynyt. Tälläinen murkkuiässä oleva 39v pojankloppi.

Olli

Post by Olli » Fri Nov 17, 2006 16:44

Itselle testi on tuttu, sillä kuuluu meikäläisen opiskelualaan, suoritan myös itse testattaville kyseisiä testejä(ainakin tulevaisuudessa)Testejä tehdään myös Lahden ammattikorkeakoulun liikunnan laitoksella, joka sijaitsee fellmannin kongressikeskuksessa kauppakadulla. Hinta lienee meidän koulussamme samaa luokkaa pajulahden kanssa tai edullisempi. Jos testataan esim kaikki kramppilaiset niin jokin pakettihinta on myös luultavasti mahdollinen.

Jos tuon testin vetää loppuun asti niin pitäisi kyllä päästä maksimisykkeille ihan helposti. Meillä pystyy tekemään myös kehon koostumusmittauksen jossa selviää myös lihaskunto ja tasapaino, rasvat jne. fillaritestihän mittaa lähinnä max VO2 lukemaa ja laktaattia.

Palmari

Post by Palmari » Fri Nov 17, 2006 17:44

Olli wrote:Jos tuon testin vetää loppuun asti niin pitäisi kyllä päästä maksimisykkeille ihan helposti.
Rohkenen nyt kumminkin olla eri mieltä tuosta asiasta.
Testihän keskeytetään lopussa, kun kampikierrokset tipahtaa liikaa, joten aivan finaaliin tuossa ei pääse edes vääntämään.
Ja jos ihan helposti menee maksimeille, niin lienee viisainta reenata hiukan ennenkuin menee testiin.

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Fri Nov 17, 2006 19:17

Kyllä tuo ilmoitettu maksimisyke on käsittääkseni myös hyvin lähelle oikeaa maksimia.

Kyllä minunkin Suuntoni näyttää välillä yli kahdensadan sykkeitä, mutta niissä lukemissa on kyllä mukana kavereiden sykkeitä ja sähköjohtojen tms. aiheuttamia häiriöitä. Eli luottaisin kyllä huomattavasti ennemmin tuohon testimittauksen sykkeeseen kuin Suunnon lukemiin. Tosin en tiedä onko tuossa T6-mallissa päästy eroon erilaisten häiriöiden aiheuttamista virheistä, itselläni on X6-mallinen laite.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Tranceman
Maastossakin on jo käyty

Post by Tranceman » Fri Nov 17, 2006 19:25

Palmari wrote:Laskennallinen maksimihapenottokyky 48 ml/kg/min
Tossa sulla on varmaan viä parannettavaa palmALMari... :smt033
Sykkeet tuntuu kaverilla viä nousevan, näin vertailuna sillä sun sukunimi kaimalla on maksimi jotai reilu 170 ja ikää 22vuotta vähemmän.
Maksimisykäykset on tietysti aika yksilöllinen asia... :shock:

Palmari

Post by Palmari » Fri Nov 17, 2006 21:19

Meinaakko Portti, että se Pajulahden Polari olisi jokin erikoiskappale?

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Fri Nov 17, 2006 22:36

Palmari: Meinaan, että ensinnäkin Polarit taitaa olla selkeästi vähemmän häiriöalttiita kuin Suunnot ja toiseksi mittaustilassa tuskin oli samoja häiriötekijöitä aiheuttamassa aiheettomia sykepiikkejä kuin maastolenkillä.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Palmari

Post by Palmari » Fri Nov 17, 2006 23:14

No en ainakaan itse ole huomannut tuossa T6:ssa häiriöitä sykkeen mittauksessa kertaakaan.
T6 mallissa sykevyö ja kello muodostetaan pariksi, joten siihen väliin ei pääse muut laitteet.

Fillarin palstalta löytyy tämmöttinen kommentti t6:n sykkeen mittauksesta: Suunnon T6 käyttää signaalille ihan omaa siirtotapaansa (ANT). Ei ota häiriöitä mistään, mutta ei ole myöskään yhteensopiva minkään muun laitteen kanssa (Polarit, kuntosalilaitteet, jne.). Nopeusanturit juoksuun ja pyöräilyyn käyttävät samaa siirtotapaa kuin sykepanta.

Aikaisemmin mullakin oli Polarin mittarit ja niiden mukaan mun maksimisyke on 231, aika haipakkata sanon mää.

Tranceman
Maastossakin on jo käyty

Post by Tranceman » Fri Nov 17, 2006 23:46

Polarit heittelee kyllä ihmeellisiä piikkejä sykekäyriin, vaikka niissäkin pitäs olla se laiteparin tunnistus...Suunnossa on ilmeisesti voimakkaampi lähetin, kun näyttää kelloon sykkeen vaikka lähettimellä ja vastaanottimella ois etäisyyttä 10m. Polarin vastaava luku on n.1,5m.

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Fri Nov 17, 2006 23:47

Ok Palmari, voi olla että sinun mallissasi häiriöt on saatu vähenemään. Hyvä tietää, että kehitystä on tapahtunut.

Kyllä minä silti uskon tuon kuntotestin maksimisykkeeseen ainakin omalla kohdallani. On nimittäin juuri sen verran kun olen arvellutkin Suunnon sykemittausten perusteella kun niistä poistaa nuo häiriöpiikit.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

hape
Kramppilainen

Sykkeistä

Post by hape » Sat Nov 18, 2006 12:32

Itekin hieman ihmettelin vanhan PolarinM52, 220 sykkeitä näyttävään tietoihin, joita tuli silloin täällöin. Aattelinkin että onko rytmihäiriöitä, mutta sitten hommasin ton Polarin s725X ja siinä olevassa tiedostossa pystyy näkemään onko todellisia piikkejä, kun asettaa muistit tallentuvaksi 5 sekunnin välein. No eipä ole näkynyt enää piikkejä, eikä hirveän usein yli 200 sykkeitäkään.
Tuossa Polarissa näkyy olevan itessään jotain kuntotestejä, mutten ole niitä tehnyt.
Mie teen omaa testiäni Tackilla silloin tällöin ja sitä voi seurata mikä on kynnystaso, no periaatteessahan sen kyl huomaa itestäänkin!

suok

Post by suok » Sun Nov 19, 2006 13:21

Kävin työpaikan kuntokurssin ansiosta Pajulahden testeissä keväällä ja vertailukokeessa syyskuussa. Testissä ei mitattu max. sykettä, vaan poljettiin 3 x 4 minuuttia eri tehoilla ja mitattiin syke, ja palautumisajan sykkeet. Ilmeisestikään kyseessä ei ole aivan sama testi.

Syyskuun tulokset.

Ikä: 47
Paino: 75 kg
Luokitus: indeksi 54, 7/7, erinomainen
Max. teho 309 W
VO2 max 54 ml/kg/min, 4.1 l/min
Sykkeet:
100 W: 112
185 W: 142
240 W: 158
Max syke 180 (laskennallinen)

Tulokset olivat samansuuntaisia kuin Portilla, ihmetyksen aihe onkin kun kunto kuitenkin on eri tasoa. Krampin pääryhmän vauhtiin ei ole asiaa. Muutaman kerran olen kokeillut, sen verran että epäselvyyttä asiasta ei ole.

Mahdollinen selitys voi olla se että todellinen max syke on matalampi kuin laskennallinen, ja huipputeho leikkautuu yläpäästä tämän takia. Lepopulssi on luokkaa 44, ja työmatkaa pystyn ajamaan 20 keskarilla 90...110 pulssilla. Jos ajan paluumatkalla Kymijärven rannasta Koiskalan mäelle putkelta, niin pulssi nousee niukasti yli 160, mutta oksennus tulee ennen kuin Polar piippaa 165 rajalla.

Toinen kummastus oli kun kuntotaso ei kesän aikana mitattavassa määrin noussut, vaikka pyöräilykilometrejä näiden kahden testin väliin mahtui yli 3000 (& satoja kilsoja melontaa + vaellusta).

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Mon Nov 20, 2006 22:16

suok:

Testisi kuulostaa saman tyyppiseltä kuin se testi, jossa minä kävin Vierumäellä viime vuonna. Itse en siitä testistä saanut oikein mitään irti, mutta tämä viimeisin testi vaikutti paljon hyödyllisemmältä. Siitä saa harjoitteluun jotain vinkkiä kun mm. nuo kynnyssykkeet selvisivät ja tietää tarkemmin minkälaisilla sykkeillä pitäisi tehdä minkäkinlaisia harjoitteita.

Enpä osaa tarkemmin analysoida noita sinun tuloksiasi kun ei ole siihen riittävää kompetenssia. Niin ja minäkinhän olen niitä häntäpään valvojia Krampin lenkeillä ja yritän parhaani mukaan toppuutella kovakuntoisempia.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

MikaK
Kramppilainen

Re: Kuntotestin tulokset

Post by MikaK » Tue Apr 17, 2012 22:55

Tulipa käytyä firman kustantamassa kuntotestissä. Eli epäsuora maksimirasitustesti fillriergometrillä uupumukseen saakka wastusta lisäten. Ehkä tuosta olisi voinut vielä rutistaa, mutta lopetin ehkä liian nopeasti kun luulin että mennään yli 400W. Tosin olinhan kyllä aika finaalissa jo mutta ainahan on oltava jossiteltavaa... En oikein tiedä miten näihin pitäisi suhtautua, mittaaja totesi että olen ihan hyvässä kunnossa jos ajatellaan pyöräilykauden olevan edessäpäin.

69kg
38v
VO2 Max 72,4ml/kg/min
Max. teho 385W
Max. syke 198
Anaerobinen kynnys 170
Aerobinen kynnys 145
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

AnttiL
Kramppilainen

Post by AnttiL » Wed Apr 18, 2012 6:59

Keuhkot ainaki kunnossa, aika isohko lukema :shock: ilmankos kulkee :smt107
Älä kysy jos vastaus ei miellytä!

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Wed Apr 18, 2012 16:28

Mielenkiintoisia tuloksia Mikalla. Testi vaikuttaa samalta kuin tuo viestiketjun ensimmäisessä viestissä mainittu minun kuusi vuotta sitten tehty testi.

Maksimaalinen hapenottokyky ja teho ovat Mikalla rajusti paremmat kuin minulla, joten taitaisi mäet nousta vaikka alla olisi 20". Anaerobinen kynnys Mikalla sen sijaan on sama kuin minulla ja aerobinen kynnys hieman alempi vaikka maksimisyke on reilun 10 bpm korkeampi kuin minulla. Hmm...mitähän tuosta olisi tulkittavissa.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Fri Dec 06, 2013 17:05

Kävinpä tällä viikolla kuuden vuoden tauon jälkeen kuntotestissä kun piti keksiä jotain käyttöä työnantajan tarjoamalle 400 euron Sporttipassille ennen vuodenvaihdetta. Kuntotesti suoritettiin Vierumäellä ja kyseessä oli polkupyöräergometritesti, jossa vastusta nostetiin kolmen minuutin välein ja testiä jatkettiin sippaamiseen saakka. Vastusten nostamisen yhteydessä otettiin verinäyte, josta mitattiin laktaatit eli maitohapot.

Kuten tämän viestiketjun aloitusviestissä todetaan, niin 6 v. sitten kävin vastaavassa testissä Pajulahden Urheiluopistolla. Tässä uuden testin tulokset ja lisäksi suluissa perässä vastaava testiarvo kuuden vuoden takaa mikäli sellainen on tiedossa.

Ikä 44 v. (38)
Paino 79,1 kg (75,5)
Pituus 190,7 cm

Maksimaalinen kestävyys:
- Uupumisaika 22,00 min
- Maks.työ 300 W (308)
- Suhteellinen maks.työ 3,79 W/kg (4,1)
- Laskennallinen maksimihapenottokyky 49 ml/kg (54)
- Maksimisyke 186 bpm (187)
- Maks. maitohappo 11,9

Vauhtikestävyys (anaerobinen kynnys):
- Työ 225 W
- Laskennallinen hapenottokyky 37,6 ml/kg
- Syke 162 bpm (170)
- Työ % 76,8 %
- Maitohappo 3,2

Peruskestävyys (aerobinen kynnys):
- Työ 175 W
- Laskennallinen hapenottokyky 30,0 ml/kg
- Syke 141 bpm (151)
- Työ % 61,3 %
- Maitohappo 1,4

Laktaattien poistumisnopeus 0,31 mmol/l/min

Sanallisia testikommentteja:
- "Maksimikestävyys on vahvin osa-alueesi tällä hetkellä. Kynnykset ovat keskenään melko tasavahvat."
- "Laktaattikäyrä on normaali. Laktaatin poistuminen on välttävää. Paranee aerobisen alueen vahvistumisen seurauksena."
- "Paino harjoittelussa tulisi nyt olla selkeästi ala-alueiden kehittämisessä monipuolisella perusharjoittelulla...."

Mikäli joku osaa noita tuloksia tulkita tarkemminkin, niin kuulen mielenkiinnolla kommentteja. Vissiin rauhallista peruskuntotreeniä pitäisi tehdä joskus, se olisi ilmeisesti hyödyllistä minulle(kin).

Maksimisykkeet olivat melkein samat kuin kuusi vuotta sitten, mutta sekä aerobiset, että anaerobiset kynnyssykkeet olivat selvästi alhaisemmat nyt. Mikäli oikein ymmärrän niin kun laktaatin poistuminen on vain välttävällä tasolla, niin kun maitohapot iskee niin ne ei poistu helposti eli palautuminen kestää lenkillä meikäläisellä jos hapoille joutuu.

Hapenottokyky ja maksimitehot ovat hieman hiipuneet kuudessa vuodessa.

Mielenkiintoista oli käydä testissä, ehkä keväällä voisi käydä uusintatestissä. Samassa yhteydessä kävin myös fysioterapeutin tekemässä lihaskuntokartoituksessa ja liikkuvuustestauksessa. Sen tulokset olivatkin aika karua kerrottavaa, tosin ei mitenkään yllättävästi.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

jussik

Post by jussik » Tue Dec 10, 2013 11:57

mikäs vierumäen testissä on alotusteho ja paljo nostetaan kerralla?

Post Reply