Kiekkospekulaatiot (siis vanne- yms. jutut)

Tänne kaikki kalustoon liittyvä spekulaatio. Siis esim. kuka on hankkimassa
mitäkin ja onko jollakin tulossa uutta väriä kypärään. Myös kaikki muu
pyöräilyyn liittyvä spekulointi ja kysymykset tänne. Avoin kaikille.
Portti
Ylläpito

Kiekkospekulaatiot (siis vanne- yms. jutut)

Post by Portti »

Erilaisia kiekkospekulaatiota voi heittää tähän keskusteluketjuun. Kiekoilla tarkoitetaan pyörän kiekkoja. Kiekonkasaajiakin porukasta löytynee, siihen liittyvät jutut voi laittaa tänne.

Omalta osaltani tänään sain reilu kuukausi sitten tilaamani uudet kiekot. On valtavan massiivisen näköiset kun sisäleveys on 35 mm kun vanhoissa kiekoissani on muistaakseni 22 mm. Mielenkiintoista nähdä miten tämän huomaa ajossa. Renkaiden profiili ainakin muuttunee rajusti. Teoriassa pitoa pitäisi tulla enemmän kun tulee enemmän kosketuspintaa maahan.

Kiekkojen leveyden myötä myös painoa tuli rutkasti lisää, melkein 250 g per pari. Nähtäväksi jää huomaako tätä ajossa.

Lauantain Kouvolan JartSafarille nuo ei taida vielä ehtiä ajoon, mutta toivottavasti ensi viikolla saa ensimmäisiä ajokokemuksia.

Uusien kiekkojen tarkemmat speksit ovat:

- Kehät: Ibis 941 (ulkoleveys 41 mm, sisäleveys 35 mm, 32 hole, materiaali hiilikuitu)
- Pinnat: Sapim Laser 2.0-1.5-2.0 [edit: pinnan malli korjattu oikeaksi]
- Navat: DT 240s (edessä 6-bolt 15 mm, takana 6-bolt 142/12 mm)

Púnnitut painot:
- etukiekko 831 g
- takakiekko 898 g

Sellainen huomiokin tuli tehtyä, että kun viikonloppuna tuli tilattua talvivanteet vaimon autoon, niin pyörän vanteet olivat näköjään hinnaltaan kolminkertaiset auton vanteisiin verrattuna. Jännää.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Tase
Kramppilainen

Re: Kiekkospekulaatiot (siis vanne- yms. jutut)

Post by Tase »

Epäilemättä paremmat kuin rovalit, onko ne hookless,vai mikä se oli? Trendi on näköjään valmistajilla, että "oman brändin" kiekot pitää olla. Kuka lie valmistaa ibikselle? Toi paino hieman :smt022
Ite, jos vielä joskus kiekot ostan, niin kyllä ne tulee samalta valmistajalta kuin maantsikkaanki.

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK »

Itselläni tallissa odottaa UD hookless kehät. Sisäleveyttä on maltilliset 25mm. Paino karvan alle 400g/kpl. Nuo ripustelen DT Revoilla ja alunippelillä American Classicin navoille niin alle puolitoista kiloa taitaa jäädä painoksi. Onpahan muuten irtonaisenakin aivan sairaan jäykät vrt. alukehiin. Hookless reuna on myös aika paksu, joten odotukset ovat melko korkealla kestävyyden suhteen. Itsekin vaiheilin leveän kehän ja painon suhteen, tämä on sitten kompromissi.

En vaan ole ihan varma tuosta kiekkokoosta ensi vuoden kalustossa...
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Kyllä on hooklessit nuo Ibiksen kehät. Valmistuspaikka mikälie-kiinan-tehdas. Kehille ilmoitettu paino 475 g per kehä. Ibiksellä olisi ollut tarjolla myös 22 mm sisäleveykselliset kehät, ilmoitettu paino näissä 375 g.

Kiinabrändi Light-bicyclen leveät hiilarikehät olivat toinen vaihtoehto näille, mutta päädyin kuitenkin Ibiksiin kun sellaiset oli tarjolla. Useamman satasen olisi kyllä säästänyt hinnassa noissa LB:n kehissä.

Leveyden suhteen omat ajatukset optimin sisäleveyden suhteen olivat alkujaan 30 mm paikkeilla, mutta tuli sorruttua noihin ylileveisiin. Mielenkiintoista päästä koittamaan noita.

Väittävät myös, että kun leveyden myötä renkaan profiili muuttuu paljon, niin jotkut renkaat toimivat huonommin ja jotkut paremmin tästä johtuen. Pitäisi vissiin olla renkaissa kulmanappulat sopivat, että toimii.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi »

Todella leveillä vanteilla voi ainakin juhlia todella pienillä rengaspaineilla. Viime vuonna Messilän Enskakisassa juhlin reilusti alle puolentoista baarin paineilla sisäleveykseltään 30 millisillä vanteilla eikä mitään merkkejäkään burppailuista tai läpilyönneistä ollut havaittavissa. Tuo settini vain on painava kuin synti joten totesin että ne sopii vain alamäkeen tai talviajoon. Nyt niissä on pysyvästi Ice Spiker Prot päällä. Muuta en aio laittaa kun siirryin muuten välikokoon.

Miten muuten navat/pinnat kiekoissa? Vieläkö uusissa on suoravetopinnat?

DT on itselläkin ollut suosiossa napana. Nyt takana on DT 350. 240s napaiset kiekot lähtivät kiertoon (Tuorakkaan). Toinen DT 350 napa odottaa nurkissa irrallisena että painaisin entteriä ja kaivaisin rihtauspenkin esiin. Vähän nykyistä leveämpiä vanteita olen katsellut. Mitään todella leveää on turha kuitenkaan katsella kun nykyrungossa ei mahdu takana pyörimään.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Jussi wrote:...

Miten muuten navat/pinnat kiekoissa? Vieläkö uusissa on suoravetopinnat?...
Ei ole suoravetopinnat uusissa. Valmistaneekohan Sapim ollenkaan suoravetopinnoja? Ei ole tullut sellaisia vastaan.

Vanhoissa Rovaleissa oli suoraveto-DTt.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

AnttiL
Kramppilainen

Post by AnttiL »

Muuta kun käännät alle ne Portti!!
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi »

Vai että suoravetoisia Sapimin pinnoja. Vaikka tässä.

http://www.justridingalong.com/parts/wh ... black.html

Minulla oli ekan kiekkoprojektini aikana aluksi hyvin positiiviset fiilikset suoravetopinnoja kohtaan. Vaihdoin mielipidettäni kun tajusin että suoravetoisena sekä napojen että pinnojen saatavuus on rajusti huonompi kuin perinteisten.

Mielenkiintoistä kuulla millaisia käyttökokemuksia todella leveistä vanteista alkaa kertymään. Itse olen kokenut omien tosi leveideni ainoaksi huonoksi puoleksi ison painon. Aikoinaan ihastuin parantuneisin ominaisuuksiin niin kun siirryin ultrakapeista SLR kiekoista NoTubesis Flow vanteisiin että jäi vaivaamaan mitä vielä yksi lisäsentti leveydessä tekisi. Kun sitten HI5bikes möi ulkoleveydeltään 36 millisiä vanteita vitosen kappale oli pakko kokeilla. En vain yhtään jaksanut hifistellä tuon kokeilun kanssa. Kasasin kiekot perus DT Comp pinnoilla messinkinipoilla. Vannenauhan virkaa ajamaan laitoin aivan perus kangasteippiä ja tubeless-vanteiksi nuo muuttuivat halkaisemalla 24 tuumainen sisärengas vanteen ympäri.

Jännä juttu leveiden vanteiden kanssa oli se että joutui vähän jo säveltämään mitä mitä mahtui takahaarukassa pyörimään. 2.35 Hans damph ei mahtunut kunnolla ahtaaksi käyneessä haarukassa pyörimään. Esimerkiksi enskakisan ajoin 2.25 Racing Ralphilla. Sitten taas 2.35 Ice Spiker Pro mahtuu taas mainiosti. Eli pelkkä nimellinen rengaskoko ei kerro koko totuutta.

Viime talvena Mikan luona tuli vertailtua omia 26*2.35 nastarenkaita Mikan 27.5 * 2.25 renkaisiin sisämitaltaan 23 millisellä vanteilla oleviin nastarenkaisiin. Totesin että ei ole mitään painetta vaihtaa välikoon nastarenkaisiin. Omat 2.35t leveillä vanteilla olivat muistaakseni 8 milliä leveämmät. Totesin että mieluummin sentin leveämmät kuin sentti lisää sädettä.

Pienimmät paineet millä olen krampin lenkin noilla talvikiekoilla ajanut on 0.6 edessä ja 0.7 takana. Rullaavuus ei ole mahtava mutta pitoa löytyy.

MInä voisin hyvin lähteä parin vuoden päästä tähän 27.5+ hömpötykseen mukaan. Vielä kun toisivat markkinoille Ice Spirer Pron koossa 27.5*3.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK »

Mullahan oli reilun vuoden verran ajossa 29" Kris Holmin Freeride-kehät. Sisäleveyttä oli 42mm. Tykkäsin, levitti kapeammankin kumin profiililtaan tasaisemmaksi, eli pidot parani ja tukevuus lisääntyi. Haittapuolena kylkien osumisherkkyys kun reunanappuloilla ei saanutkaan kivikossa yhtä hyvää suojaa. Erityisesti talvikäytössä nastarenkaiden kanssa lyömätön. Mielenkiintoista oli, että eihän se rengas juurikaan ollut leveämpi noilla kuin kapeammalla (25mm sisämitta) kehällä, mutta renkaan profiili oli paljon parempi ja ilmatilavuus sekä tukevuus pikkupaineilla kasvoi.

jussik
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin

Post by jussik »

mulla olisi tarvetta laadukkaalle 29 takakiekolle et jos joltai jää päivityshuumassa tavaraa ylimääräseksi ni mulle voi tarjota vanhoja. tai mahdollinen kimppatilaus lb:stä vois myös kiinnostaa tässä talven mittaan.

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Jussi wrote:...Mielenkiintoistä kuulla millaisia käyttökokemuksia todella leveistä vanteista alkaa kertymään. Itse olen kokenut omien tosi leveideni ainoaksi huonoksi puoleksi ison painon. ...
Joo, itsekin odotan mielenkiinnolla kokemuksia. Ameriikan pojathan noita keskustelupalstoilla kovasti hehkuttaa, mutta saa nähdä mikä on totuus omassa käytössä.
Jussi wrote:...Jännä juttu leveiden vanteiden kanssa oli se että joutui vähän jo säveltämään mitä mitä mahtui takahaarukassa pyörimään. 2...Pienimmät paineet millä olen krampin lenkin noilla talvikiekoilla ajanut on 0.6 edessä ja 0.7 takana. Rullaavuus ei ole mahtava mutta pitoa löytyy.
...
Itsellä on Ripleyssa varsin ahdas takahaarukka, joka on rajoittanut isompien renkaiden käyttöä. Noita samoja Ibiksen kehiä paljon käyttävät ameriikassa juuri Ripleyssa, joten niiden pitäisi mahtua hyvin pyörimään. Se jää nähtäväksi, että miten mikäkin rengas mahtuu alle noilla kiekoilla. Meinasin kyllä ensiksi kokeilla Nobby Nic 2.35:sta taakse, mutta voi olla että ei mahdu. Jos tämä ei onnistu, niin mennään vanhoilla Rocket Ron 2.25:lla takana. Eteen tulee joka tapauksesa NN 2.35.

Mainosmiesten puheista olen ostanut helposti sen leveiden kehien edun, että kun renkaan profiili muuttuu pallukasta leveämmäksi/kulmikkaammaksi, niin kosketuspintaa maahan tulee enemmän ja tämän seurauksena pito paranee.

Se on minulle vielä vaikeampi hahmottaa, että kun väitetään leveämpien kehien mahdollistavan pienemmät paineet, niin minun logiikalla leveys tuo kyllä leveyssuunnassa lisää ilmatilaa renkaaseen, mutta minusta ei korkeussuunnassa. Eikö silloin snakebitejen takia pidä olla painetta yhtälailla kuin ennenkin? Vai mitä häh?
MikaK wrote:... Haittapuolena kylkien osumisherkkyys kun reunanappuloilla ei saanutkaan kivikossa yhtä hyvää suojaa. ...
Joo, tuo on vissiin riskinä. Sen takia ilmeisesti pitäisi olla sopiva rengas, jossa kylkinappulat suojaa riittävästi vaikka renkaan profiili muuttuu.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK »

Portti wrote:Se on minulle vielä vaikeampi hahmottaa, että kun väitetään leveämpien kehien mahdollistavan pienemmät paineet, niin minun logiikalla leveys tuo kyllä leveyssuunnassa lisää ilmatilaa renkaaseen, mutta minusta ei korkeussuunnassa. Eikö silloin snakebitejen takia pidä olla painetta yhtälailla kuin ennenkin? Vai mitä häh?
Varmaankin takoitetaan sitä, että matalilla paineilla rengas taittuu alle mutkassa kun kovempaa ajaa. Kapeammilla kehillä ja keveillä (lue: ohuilla, joustavarunkoisilla) renkailla on todellinen ongelma ainakin itselläni ja siksi painetta pitää olla "liian paljon", snakebiteherkkyyteen ei dramaattista merkitystä leveydellä ole.
Last edited by MikaK on Fri Sep 18, 2015 9:36, edited 1 time in total.

Tase
Kramppilainen

Post by Tase »

Toi hookless profiili kyllä mietityttää? Ei vai burppaa pienillä paineilla? Kiekko pyörii, kumi ei hirvi wateilla :grin:

AnttiL
Kramppilainen

Post by AnttiL »

Nykyään ei vaan tahdo renkaissa noita reuna nappuloita oikein olla kylkiä suojaamassa.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

MikaK wrote:...Varmaankin takoitetaan sitä, että matalilla paineilla rengas taittuu alle mutkassa kun kovempaa ajaa. Kapeammilla kehillä ja keveillä (lue: ohuilla, joustavarunkoisilla) renkailla on todellinen ongelma ainakin itselläni ja siksi painetta pitää olla "liian paljon", snakebiteherkkyyteen ei dramaattista merkitystä leveydellä ole.
No joo, tuohan voi hyvinkin olla matalien paineiden ajatuksen taustalla. Joskus takavuosina minullakin oli taittumisongelmia kun oli oikeasti kapeat vanteet ja pienet paineet. Rengas/vannevalinnoilla ja sopivilla paineilla tuo ei ole viime vuosina ollut minulle ongelma. Sen sijaan itsellä tuo snakebite-pelko ollut rajoittava tekijä takarenkaan paineissa. Joten saapa nähdä voinko pitää uusilla kiekoilla yhtään alhaisempia paineita.

Viime aikoina itsellä ollut paineet edessä 1.0-1.2 bar (Nobby Nic 29*2.35) ja takana 1.5-1.6 bar (Rocket Ron 29*2.25). Sisärenkaat käytössä ja kuskilla raakapainoa 78 kg. Takana olisi mukava pystyä pitämään pienempiäkin paineita, mutta tuon snakebitejutun takia epäilenpä, että onnistuuko. Nähtäväksi jää.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Tase wrote:Toi hookless profiili kyllä mietityttää? Ei vai burppaa pienillä paineilla? Kiekko pyörii, kumi ei hirvi wateilla :grin:
Itse en tuota hirveästi pelkää. Pääsääntöisesti hyviä kokemuksia noista hookless-kehistä tuntuu käyttäjillä olevan. Toki nekin voi suunnitella monella tavalla ja joku toinen kehä toimii toista paremmin. Muistelen jotain juttuja lukeneeni, joissa on kovasti yritetty perustella sitä, että se hook (?) perinteisten kehien reunassa ei itse asiassa ole se tekijä, jolla olisi paljoakaan merkitystä renkaan pysymisessä vanteella.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

jussik
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin

Post by jussik »

vaikuttaakohan tuo isompi pinta ala maata vasten rullaamiseen heikentävästi?

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK »

^ei, vaan parantavasti. Energiaa ei mene niin paljon renkaan muodonmuutokseen vrt. pyöreämpi profiili, joka maata vasten osuessaan muuttaa muotoaan enempi.

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK »

Portti wrote:...saapa nähdä voinko pitää uusilla kiekoilla yhtään alhaisempia paineita.
Ainakin tuo hookless-vanteen paksumpi ja pyöreämpi reuna auttaa ainakin teoriassa tuohon snakebite -herkkyyteen.

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi »

Portti wrote:Se on minulle vielä vaikeampi hahmottaa, että kun väitetään leveämpien kehien mahdollistavan pienemmät paineet, niin minun logiikalla leveys tuo kyllä leveyssuunnassa lisää ilmatilaa renkaaseen, mutta minusta ei korkeussuunnassa. Eikö silloin snakebitejen takia pidä olla painetta yhtälailla kuin ennenkin? Vai mitä häh?
Selitetäänpä homman fysiikkaa parin esimerkin kautta. Tasaisella alustalla asia on helpompi hahmottaa. Kun renkaan päällä oleva kuormitus lisääntyy niin rengashan ei mene tasaisen maan sisään vaan leviää vain sen pinnalle. Sen sijaan kuorman lisääntyessä vanne painuu renkaan sisään. Tätä vanteen renkaan sisään painumista vastustava voima on paine joka työntää vannetta pois päin. Jos vanteen leveys tuplaantuu vannetta pois työntäväkin voima tuplaantuu tai vastaavasti vannetta pois työntävä voima saavutetaan pienemmällä paineella.

Maastossahan alusta ei kuitenkaan ole tasainen vaan maaston epätasaisuudet aiheuttavat pienempiä paikallisia kuormia renkaaseen. Ja kun riittävän pienellä alalle tulee riittävän iso kuorma niin eihän siihen mikään auta vaan tulee läpilyönti.

Mutta tosielämän tilanteethan ovat yleensä jotain tältä väliltä. Ulkoa tuleva paikallinen kuorma painuu renkaan sisään suurin piirtein saman verran riippumatta vanteen leveydestä mussa samaan aikaan tapahtuva vanteen painuminen renkaan sisään taas riippuu paineen lisäksi vanteen leveydestä koska leveämmällä vanteella kuorma jakaantuu isommalle alueelle. Ja kun vanne ei painu niin syvälle renkaan sisään samalla kun joku juuri tai vastaava painuu renkaan sisään vastapuolella riski läpilyönnistä pienenee. Tai samaan ristitasoon päästään pienemmillä paineilla.
Portti wrote:Sen sijaan itsellä tuo snakebite-pelko ollut rajoittava tekijä takarenkaan paineissa. Joten saapa nähdä voinko pitää uusilla kiekoilla yhtään alhaisempia paineita.
Snakebiten torjunnassa taas on mielestäni parhaat avut ovat riittävän vahvat ja paksut kyljet renkaissa, sopiva tiivistyslitku pikkuvuotoja vastaan ja sisärengas, jonka oikea paikka maastolenkillä on mielestäni selkäreppu.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK »

Tuossa Jussin esimerkissä on se heikkous, että jos noin ajateltaisiin, niin leveämmän kehän sijaan kannattaisikin asentaa kapeampi rengas. Eikä vastustava voima voi mitenkään fillarin renkaassa tuplaantua vanteen leveyden tuplaantuessa, kun renkaasta on maata vasten hyvin pieni osa kerrallaan, joten paine, eli "vannetta kannattava voima" jakautuu tasaisesti koko renkaaseen, ei vaan maata vasten olevaan osaan. Siksi sanoisin Jussin esimerkistä, että teoriassa mahdollistaa minimaalisesti paremman kantamisen matalammilla paineilla, käytännössä: busted.

Esimerkissä, jossa pienipyllyinen tyttö istuu jumppapallon päällä vrt. hehtaaritakamuksinen amatsooni, tuo voisi vaikuttaa enemmän.

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi »

Teoria ei välttämättä ole aukoton, mutta 17 milliä leveällä SLR kiekolla olin käytännössä kusessa jos painetta oli alle 2 baria. 28 millisellä Flowlla ihan samalla renkaalla vaikkapa 1,3 baria ja homma pelasi hienosti.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK »

Oma kadunmiehen teoriani.. Kapealla vanteella renagas on pyöreä ja alahaalta päin tulevan paineen voimavektorin suunta on suoraan ylös. Rengas ja vanne muodostavat poikkileikkaukseltaan ikään kuin ympyrän. Kapea vanne on vain pieni ympyrän kehän osa, kun taas leveä vanne voi olla jopa nejännes tai enempikin poikkileikkausympyrän kehästä. Renkaan sivut lähtevät leveämmällä vanteella alaspäin, eli maanpinnan aiheuttamaa voimavektoria vastaan ja näin renkaan sivu tukee paremmin, kun taas kapealla kehällä renkaiden sivut kohtaavat voimavektorin loivemmassa kulmassa. Kapea vanne on siis enemmän "tyhjän päällä". Renkaan sivu toimii paineen vaikutuksesta jäykisteenä (kuten esim alapuolen pinna kiekossa) ja näin vastustaa paremmin alaspäin suuntautuvaa liikettä. Paineen määrän nosto ei renkaan sivun tukeen leveällä kehällä kriittisen pisteen jälkeen merkittävästi vaikuta.

Vähäinenkin renkaan ja vanteen poikkiympyrän kasvattaminen vaikuttaa merkittävästi renkaan tilavuuteen , ja kun kuskin painon suhde ilmatilaan ei muutu, kantaa rengas myöskin sen takia paremmin. Vaikka esimerkiksi jalkapallossa ja rantapallossa on sama ilmanpaine, menee rantapallo suhteessa vähemmän lyttyyn jos samanpainoinen henkilö vakiokokoisella jalallaan astuu niiden päälle.

Näihin kun vielä ynnätään Jussin esittämä teoria, ollaan jo totuuden lähteillä. Itse en yhtä dramaattista eroa snakebiteissa tai "pohjaamisissa" ole huomannut vrt.19mm ja 25mm (FlowEX siaämitta) kehä. Renkaan sortuminen alle on kyllä arkipäivää kapealla kehällä/matalalla paineella.
Last edited by MikaK on Fri Sep 18, 2015 18:30, edited 1 time in total.

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi »

Tälläiset asiast ovat monen asian summia. Tuollaisessa 60% vanteen levenemisessä ilmiö oli hyvin selvästi havaittava eikä jäänyt pelkäksi mutu-tuntumaksi.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Hyvää pohdintaa ja keskustelua. Oman reilun 25v. takaisen lukion lyhyen fysiikan oppimäärän perusteella ei kaikkien noiden juttujen perusteet ihan minulle avaudu. Tuohon Jussin lauseeseen:

"Jos vanteen leveys tuplaantuu vannetta pois työntäväkin voima tuplaantuu tai vastaavasti vannetta pois työntävä voima saavutetaan pienemmällä paineella."

Olisi mielenkiintoista kuulla tarkempia perusteluja siitä miksi näin olisi.

Tänään vaihdoin kilkkeitä vanhoista kiekoista uusiin ja kun olin laittanut NN 2.35:n eturenkaaksi paikoilleen, niin rengas näyttää kyllä valtavan kokoiselta. Taakse laitoin kuitenkin aiemmasta suunnitelmasta poiketen Rocket Ron 2.25:n. Mennään alkuun näillä samoilla renkailla kuin aiemminkin niin saa paremmin vertailupohjaa vanneleveyden vaikutuksesta. Kokeilen myöhemmin, että mahtuuko NN 2.35 pyörimään.

Toimiikos tämä Dropboxin kuviin linkittäminen. Jos toimii, niin tuossa yksi kuva eturenkaasta vanteella:

https://www.dropbox.com/sc/9z1m0qwvwj3d ... kgwVyZcfea

Vanteet ovat kyllä hyvin suojassa noilla renkailla, mutta kuten ennustettua, niin renkaan kyljet ovat enemmän paljaana kun nappulat eivät ulotu riittävän leveälle. Saa nähdä saavatko rengasvalmistajat markkinoille leveille kiekoille paremmin sopivia renkaita. Tällaisten markkinoille tuloa ennusteltiin vielä joku aika sitten, mutta nyt kun 27.5+ on uusinta hottia, niin voi olla että rengasvalmistajat laittavat panostusta ennemmin noihin.

Mieli tekisi testilenkille, mutta jarruongelmien takia ei nyt pääse ajamaan kunnolla.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Post Reply