Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Tänne kaikki kalustoon liittyvä spekulaatio. Siis esim. kuka on hankkimassa
mitäkin ja onko jollakin tulossa uutta väriä kypärään. Myös kaikki muu
pyöräilyyn liittyvä spekulointi ja kysymykset tänne. Avoin kaikille.
Post Reply
User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1550
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Post by Tase » Sun May 12, 2013 17:52

Eipä ole tullu ennen eteen moinen toimenpide, eli millä/ miten kannatta suorittaa kyseinen työ? Sahako ja sahaamalla? Oliko niin, ettei kaikkia malleja saa edes lyhentää?

User avatar
Oz
President
Posts: 3076
Joined: Tue Oct 11, 2005 13:40
Location: Lahti, Kaarlaakso
Contact:

Re: Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Post by Oz » Sun May 12, 2013 20:31

Monessa hiilaritangossani on ollut kavennuskielto, mutta kaikkia nykyistä Crankin tankoa lukuunottamatta olen kaventanut ilman ongelmia. Rautasahalla tai mieluummin putkileikkurilla.
Minkäs levyinen stonga sulla sitten on? Nykysuuntaushan on lyhyempi stemmi + leveämpi tanko. Itekin tykkään kyllä enemmän tästä.
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

RIDE RED - HAVE A SANTSIKUPPI!

User avatar
MikaK
Kramppilainen
Posts: 1701
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Post by MikaK » Sun May 12, 2013 22:02

Putkileikkurilla kun kuituputkea lyhentää, saattaa leikkurin rissa painaa viimeiset sisäpuoliset kuitukerrokset irti ja pää rispaantuu. Itse olen tehnyt pukileikkurilla "sahauslinjan" ja katkaissut putken viillalla tai rautasahalla. Myös rälläkällä on mennyt mukavasti ja jälki on siisti. Eikös joihinkin Syntacen tankoihin pitänyt asentaa valmistajan suosittelemat tulpat putken sisälle vahvistukseksi..?

Eipä ole kyllä tarvinnut kuitutankoa kovin usein kaventaa, hiilikuituisia haarukan ohjainputkia ja muita kuituputkia mallihommissa kylläkin useita. Vaikka kapee ei oo häpee, olen itse myös leveämpään päin.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1550
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Post by Tase » Sun May 12, 2013 22:23

http://www.sram.com/truvativ/products/t ... s-flat-bar
Löytyy myös allekirjottaneen kalusto spekseistä, jos nyt joku ei ole sattunu tsekkaamaan.
http://mckramppi.com/wpblog/tase/ :)
Siis sehän on 700 mm ja tuntuu helv.. Leveeltä, tiukoissa paikoissa tuntuu tulevan " reunaa hipoen" tai sitte vaarallisesti kunnon osumia. Pitäiskö vielä yrittää totutella??

Kuinka leveetä muilla on??
Last edited by Tase on Sun May 12, 2013 22:49, edited 1 time in total.

User avatar
MikaK
Kramppilainen
Posts: 1701
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Post by MikaK » Sun May 12, 2013 22:48

685mm - en kyllä kapeampaan vaihtaisi. Läskipyörässä oli 660mm ja jo se tuntui aika aneemiselta kun leveämpään ohjaamoon on tottunut.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

User avatar
AnttiL
Kramppilainen
Posts: 1915
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Post by AnttiL » Sun May 12, 2013 23:13

730 ja en äkkiä ala kaventamaan.
Jotenkin leveämpi rauhoittaa menoa.
Älä kysy jos vastaus ei miellytä!

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3149
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Post by Portti » Mon May 13, 2013 7:03

740 mm + lyhyempi stemmi ollut vajaan vuoden. Sitä ennen vuosia 680 mm. Leveä tanko tuo mukavasti vakautta ajoon. Toki välillä puiden kierrossa ahdasta. Muutaman lenkin kun ajoi 630 millisellä niin oli kauhean rauhaton. Nykyisestä voisi harkita sentin molemmista päistä pois, mutta ei enempää.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

User avatar
Oz
President
Posts: 3076
Joined: Tue Oct 11, 2005 13:40
Location: Lahti, Kaarlaakso
Contact:

Re: Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Post by Oz » Mon May 13, 2013 12:56

680 mm on Tallboyn stongan leveys.
Talven ajoin jäykkäperäisellä, tangon leveys 630 mm. Silkeästi vikuroi vehkeet enempi, laitan kaluston piikkiin.
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

RIDE RED - HAVE A SANTSIKUPPI!

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1550
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: Hiilari ohjaustangon kaventaminen

Post by Tase » Mon May 13, 2013 17:20

Varmistin mitalla, kyl se on 700mm. Pitää kai vaan totutella.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest