1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa?

Tänne kaikki kalustoon liittyvä spekulaatio. Siis esim. kuka on hankkimassa
mitäkin ja onko jollakin tulossa uutta väriä kypärään. Myös kaikki muu
pyöräilyyn liittyvä spekulointi ja kysymykset tänne. Avoin kaikille.
User avatar
Oz
President
Posts: 3201
Joined: Tue Oct 11, 2005 13:40
Location: Lahti, Kaarlaakso
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Oz »

Mutta kuka tuo ekana soikheat kiekot?
Ne kun yhdistää Fillari-lehden suosittelemaan pumppaukseen, ei tarvi polkea ollenkaan. Hyrrävoima on ihan pitelemätön!
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

BACK IN BLACK - HAVE A SANTSIKUPPI!

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Mutta täytyisi soikiot takarattaatkin saada!!
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Riittää, että huuli on pyöreänä. Noita rattaita ei kuulema voi verrata edes vanhan liiton Biopace rattaisiin, noita kun voi käyttää vaikka sinkulassa, eli ketjun kireys ei muutu missään kampien rotaation vaiheessa.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

jussik
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin
Posts: 131
Joined: Wed Aug 29, 2007 14:51

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by jussik »

mun eka maantiepyörä oli 80 luvun olmo ja siinä oli kans 39 piikkinen tollanen soikea. eikös se oo ihan tutkittu juttu et noilla saa lisää tehoa? siihen nähden aika vähän niitä näkee.

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

http://www.bikemag.com/industry-news/sr ... rivetrain/

Tulossa halvempaa vaihtoehtoa. Kuka tilaa ja testaa ekana :grin:

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

En.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Veneilykauteen tuollaiset ankkurit kyllä sopisivat hyvin.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Shimano Deore XT M8000 11-speed - first look - BikeRadar
http://www.bikeradar.com/mtb/news/artic ... ook-44084/

Onkohan pakka sellainen luonnossa hajoava ekologinen malli, kuten edeltäjänsä.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

http://r2-bike.com/MTB-GX-1x11_s2

Hmmm.. Suattaapi kiinnostaa... Halpeneeko ne tuosta vielä, vai miten?

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

No eipä ole enää kallista. Saanut aika hyvät arviot http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... ion-49348/
Jos voimalinjaa miettisin uusiksi, saattaisi tuossa olla hyvä vaihtoehto. Pitäisi vaan saada suoraan 34-piikkisellä rattaalla, 32-42 ratasyhdistelmä on kyllä aika turha.

Noiden ekojen X1 kampien kanssa ainakin hinta pompsahti ensimmäisen kauden alemyyntien jälkeen. Nyt en vastaavaan usko, kun Shimanon 1x11 on tulossa muokkaamaan hintalappuja realistisemmaksi.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

However, we think that with its 30-38t chainring options, 1x GX really is a top choice for most riders most of the time.

Näyttäis saavan betonireidet myös isompaa.
Olen sen verran vaan turha pyöräilijä, että 32 tod.näk. Tulis eteen. Ajattelin spiderless absoluten ratasta eteen, ne kun tekee hollowgrameihin parhaimmat rattaat. GX pakka ja takavaihtaja niin voi evollaki käydä ilman , että jos vaihtaja kiertyy jonku petäjän ympäri ni ei tule henk. Koht. pörssiromahdusta. Ainostaan toi vipu epäilyttää, että oisko siinä "isoin ero vaihtotuntumaan verrattuna isoveljeen?? Pitäisikö siinä kuiten panostaa esim XX1-X01:seen?? Mitä luulette?
Pakka on n. 130g painavampi kuin XX1 mutta hinta on myös eri planeetalta. Sen kanssa voi elää :grin: Toisaalt XT on vielä halvempi ja ei tarvi uutta vaparia? Mutta voiko SEN kanssa elää?? :yuck:

Muistu mieleen, että sramin hinnat on tosiaan ollu alhasemmat osasarjanlanseerauksessa ja siitä hivunnu ylöspäin. XX1 kammet jäi mieleen viimesimpänä.
Toi XTeen saman aikainen tuleminen voi kyllä vaikuttaa... Hmmm :smt017 :smt017

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Nyt on Shimano XT 2016 osaa Bike Componentsissa... https://www.bike-components.de/de/Shimano-XT-2016/
Pakka 11-40t 428g.. onhan se halvahko, mutta...

Osista koottuna kampineen rattaineen 358,80€, ilman kampiloita 200€.

Ehkä sitten kun ykköspyörän voimansiirrosta aika jättää.. tosin tuo pakka on ankkuri. Pääasia on kuitenkin, että nuo Shimano on päättänyt luopua vanhojen kampien äärimmäisestä rumuudesta. Shimanoon taidan kallistua, en tiedä sopiiko Sramin takavaihtajat tuohon Cuben direct-mountiin. On muuten tukevuudessaan ylivertainen vrt. normaalit vasikanjalkaratkaisut.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

User avatar
Jussi
Kramppilainen
Posts: 2373
Joined: Mon Oct 10, 2005 22:24
Location: Vääksy
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Jussi »

Vaikka tässä viime kuukausina olenkin kaikille väittänyt että seuraava voimansiirto pyörässäni on Shimano XT 11 pykäläisenä niin Tahkolla totesin kisan aikana että ei olekaan. XT on valinta seuraavaksikin mutta jatketaan 11-36 kymppipakalla. Tuumasin tuossa kisan aikana että miksi maksaa parisataa siitä ilosta että pyörästä tulee painavampi. Nousee se El Grande 36 piikkiselläkin rattaalla 3 kertaa siinä missä kaksikin.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Jos XCO:ta aikoo ajaa, on nousun määrä kierroksella niin järjetön, että taakse kaipaisi 38 tai jopa 40 piikkistä. Esim. Kangasalla Kyötikkälän rataa kiertäessäni jalat huusi pienempää välitystä, nousut olivat aika lähellä seinäjyrkkää. Valkeakosken 4,7km pitkällä radalla on vertikaalia 170m ( el grande 180m). Eliittikuskit kiertävät radan puolentoista tunnin aikana 7 kertaa ja nelikymppisetkin 5 kertaa. Joten olen valmis kasvattamaan pakkaa, 40 piikkinen voisi olla ihan soppeli käyttämäni 34-piikkisen ovulaatiorattaan kanssa. Sen ainoan ajamani kahden kierroksen Tahkon ajelin takajäykällä kaksysillä 32/11-32 välityksellä, mutta olosuhteet olivat hyvät ja olin jonkinlaisessa kunnossa.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

User avatar
Jussi
Kramppilainen
Posts: 2373
Joined: Mon Oct 10, 2005 22:24
Location: Vääksy
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Jussi »

Ihan kuin joku Vääksyn mies aikoisi ihan oikeasti alkaa ajamaan kilpaa.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Perhana, tuossa pähkäilin välityksiä kun Hapen tarjoama P-H cupin kilpailussa mäet tappoivat miehen totaalisesti :-D
Hetken interveppiä selailleena totesin että laajennus hilppeet olisi kokeilemisen arvoinen juttu, kun vielä en 11 systeemiin hyppää. (tiedä tarviiko ollenkaan :-D )
Tuosta lähettyviltä kaverilta löytyi oneup setti 42/16 rattaat takapakkaan,
Helvetin isohan tuo on :shock: mutta tuolta välistä kun otetaan 15 ja 17 noi korvataan tolla 16 piikkisellä ja pakan taakse tuo jättiläinen.
Tänään oli ekaa kertaa testissä jo ja täytynee todeta että hyvältähän tuo vaikutti, sopii mulle.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
hape
Kramppilainen
Posts: 1017
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:00
Location: TUORAKKA

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by hape »

Nii, muistelen, että tuo reitti on ajettavissa isolla rieskalla, joten ei kait niit sitten ennen tarvinnu olla enempää.

jussik
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin
Posts: 131
Joined: Wed Aug 29, 2007 14:51

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by jussik »

saako xd navan laitettua tavalliseen pikalinkku runkoon?

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Riippuu navasta. Ainakin DTSwissillä sellainen palikka löytyy kuten myös American Classicillakin.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

jussik
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin
Posts: 131
Joined: Wed Aug 29, 2007 14:51

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by jussik »

eli haarukan leveyden puolesta sopii?

User avatar
Jussi
Kramppilainen
Posts: 2373
Joined: Mon Oct 10, 2005 22:24
Location: Vääksy
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Jussi »

jussik wrote:eli haarukan leveyden puolesta sopii?
Juu.

Vanhan liiton pikalinkku perässä haarukan sisäleveys on 135 milliä. Nykyään yleisesti käytetään maastopyörissä 12 millistä läpiakselia. Navan akselin leveyden ollessa 142 milliä. Haarukan leveys on kuitenkin sama 135 milliä. Akseli vain on upotettu 3 ja puoli milliä puoleltaan haarukkaan.

DH ja läskiosastolla sitten on jo kaikenlaista leveämpää tarjolla mutta ne onkin sitten oma lukunsa.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

jussik
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin
Posts: 131
Joined: Wed Aug 29, 2007 14:51

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by jussik »

kiitos tiedosta. tämä vähän selittääkin asioita jos kyse ei olekkaan kahdesta eri haarukan leveydestä :-D

jussik
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin
Posts: 131
Joined: Wed Aug 29, 2007 14:51

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by jussik »

täältä kun tuntus tietoa löytyvän niin kysytään lisää. mikähän srammin xx1 kampivaihtoehdoista käy shimanon bb94 keskiöön? uskomaton suo nuo eri keskiövaihtoehdot, kohta loppuu tukka päästä.

User avatar
Jussi
Kramppilainen
Posts: 2373
Joined: Mon Oct 10, 2005 22:24
Location: Vääksy
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Jussi »

Fillarifoorumista bongattua:

Image
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

Kai tuo on pilaa!

Post Reply