1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa?

Tänne kaikki kalustoon liittyvä spekulaatio. Siis esim. kuka on hankkimassa
mitäkin ja onko jollakin tulossa uutta väriä kypärään. Myös kaikki muu
pyöräilyyn liittyvä spekulointi ja kysymykset tänne. Avoin kaikille.
Post Reply
User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3426
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Portti »

Tase wrote:Onko noista xx1 sarjan vapaarattaista mitään uutta? Lähinnä mavicceihein liittyvät uutiset kiinnostaa.
Tähän XX1/Mavi-yhteensopivuuteen palatakseni, tuolla alla olevasta linkistä löytyy joku Eurobike 2012 -juttu, jossa kerrotaan seuraavaa "Mavic had a couple of important announcements at Eurobike - the first being that it had just signed an agreement with SRAM to produce its own version of the XX1 freehub."

http://www.pinkbike.com/news/Mavic-at-E ... -2012.html

Eli jossain vaiheessa pitäisi olla Maviciltakin tulossa ainakin valmiita XX1-yhteensopivia kiekkoja/napoja. Siitä ei ole tietoa, että tuleeko jotain kikkaretta joilla saa XX1-rataspakan sopimaan vanhoihin Mavicin napoihin.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

http://superstar.tibolts.co.uk/product_ ... cts_id=475

Tuollanen löytyy mutta hieman customoituna, tuo tappi tehty haponkestävästä.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

AnttiL wrote: tuo tappi tehty haponkestävästä.
???? :smt017

Tuo mavic + xx1 pakan yhteensopivuus juttu on haudattu nyt. Tutkin loppuun ensin mahdollisuuden nykyisten kampien muuttamisen 1 x 9:ksi.
Jos ei onnistu, niin ehkä sen jälkeen tuo pelkkien xx1 kampien hankkiminen?

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Siis tuo tolpan ja ohjurin välinen, ei tahtonut alumiiniseos kestää joten työkaveri jyrsi/sorvas moisen.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Tuosta 11-38 pakka niin saapi kihnuuttaa melkeen kun pikkuruisella eturattaalla http://r2-bike.com/KCNC-Kassette-MTB-10fach-Titan
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Järjetön hinta, Ai ei oo!
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Ny on yläfemmassa xx1 settiä tarjolla, hinta piirun päälle tonni.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Anteeksi, onko tuo muka hinta?
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

1050 e näyttäs olevan pyynti, selvennyksenä :)
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Jussi
Kramppilainen
Posts: 2373
Joined: Mon Oct 10, 2005 22:24
Location: Vääksy
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Jussi »

Keltähän pettää hermo ensimmäisenä.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Yleensä minulta on pettänyt hermo vasta käytettyäni Sramin tuotteita.. :D
Tässä on mielenkiintoinen blogi kaikille hermovikaisille, olipa hermotus sitten pettänyt sormista tai (ylä)päästä.
http://burlycross.wordpress.com/2012/12 ... x1-set-up/
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3426
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Portti »

Pistetäänpä tännekin XX1-setin punnittuja painoja:

Vaihdevipu 119 g (vipu+vaijeri 110 g + clamp 9 g)
Takavaihtaja 242 g
Kammet (GXP 175 mm Q168 mm) 572 g
Keskiölaakeri (Truvativ Pressfit GXP BB92) 90 g
Ketjut 253 g
Rataspakka 270 g
Yhteensä 1.546 g

Punnitut painot olivat yht. 34 g SRAMin ilmoittamia painoja korkeammat. Suurin ero tulee vivuista, joiden painon SRAM luultavasti ilmoittaa ilman vaihdevaijeria (+clamp:ia?).

Nykyiseen 1*10-voimansiirtooni verrattuna XX1-setti on 66 g kevyempi. Nykyinen setti = XTR + e-Thirteen Guidering 32-eturatas + e-Thirteen XCX-ST-yläohjuri. Painoero on suurinpiirtein tuon yläohjurin verran.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

User avatar
Oz
President
Posts: 3201
Joined: Tue Oct 11, 2005 13:40
Location: Lahti, Kaarlaakso
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Oz »

Portti, minkä kokoiseen eturattaaseen päädyit?
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

BACK IN BLACK - HAVE A SANTSIKUPPI!

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Joko hermo petti :-D
Eihän osalistassa mainita eturatasta ollenkaan, liekkö tämä ensimmäinen 0x11??
Onko joku iso raami johon nuo tulee asennettavaksi???
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3426
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Portti »

Eturatas on vakiona tuleva 32-piikkinen, joka on mukana kampien painossa. Sillä lähdetään liikenteeseen ja katsellaan joskus myöhemmin, että olisiko tarvetta vaihtaa esim. 30-piikkiseen.

Antti: Tein Sulo Vilenit eli ostin kun halvalla sain vaikka tarvetta ei niinkään olisi.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Portti wrote:Eturatas on vakiona tuleva 32-piikkinen, joka on mukana kampien painossa. Sillä lähdetään liikenteeseen ja katsellaan joskus myöhemmin, että olisiko tarvetta vaihtaa esim. 30-piikkiseen.

Antti: Tein Sulo Vilenit eli ostin kun halvalla sain vaikka tarvetta ei niinkään olisi.
:smt023
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

Portti wrote:Pistetäänpä tännekin XX1-setin punnittuja painoja:

Vaihdevipu 119 g (vipu+vaijeri 110 g + clamp 9 g)
Takavaihtaja 242 g
Kammet (GXP 175 mm Q168 mm) 572 g
Keskiölaakeri (Truvativ Pressfit GXP BB92) 90 g
Ketjut 253 g
Rataspakka 270 g
Yhteensä 1.546 g

Punnitut painot olivat yht. 34 g SRAMin ilmoittamia painoja korkeammat. Suurin ero tulee vivuista, joiden painon SRAM luultavasti ilmoittaa ilman vaihdevaijeria (+clamp:ia?).

Nykyiseen 1*10-voimansiirtooni verrattuna XX1-setti on 66 g kevyempi. Nykyinen setti = XTR + e-Thirteen Guidering 32-eturatas + e-Thirteen XCX-ST-yläohjuri. Painoero on suurinpiirtein tuon yläohjurin verran.
Kiitos datasta, kampi/keskiölaakerit on kyllä parempi pitää veneilyssä, kettingin päässä.
Edelleen kiinnostaa enemmän 1 x 10 setti, XX1 eturatas/hollowgram yhdistettynä XX settiin. Sen toimivuudesta ei viissiin edelleenkään varmuutta, vai onko? Ilman ohjureita tietenki.
http://r2-bike.com/Cannondale-Hollowgra ... 2-Sram-XX1

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Edelleen kiinnostaa enemmän 1 x 10 setti, XX1 eturatas/hollowgram yhdistettynä XX settiin. Sen toimivuudesta ei viissiin edelleenkään varmuutta, vai onko? Ilman ohjureita tietenki.
Kohta on. Tosin XX pakkaa en omista, mutta Sramin halvempi pakka olisi tulossa asennkseen. Ilmoitus: Käyttämätön 32-piikkinen XX1 ratas vaihdetaan 34 -piikkiseen tai myydään kovaan hintaan. Olisi pitänyt venyttää hermoa pitempään, että olisi saanut kammet suoraan oikealla rattaalla.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3426
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Portti »

Tase wrote:...Edelleen kiinnostaa enemmän 1 x 10 setti, XX1 eturatas/hollowgram yhdistettynä XX settiin. Sen toimivuudesta ei viissiin edelleenkään varmuutta, vai onko? Ilman ohjureita tietenki...
XX1:n ketjujen pysyvyys ilman ohjureita perustunee teoriassa pääasiassa kolmeen komponenttiin:

- Eturattaiden muotoilu
- Ketjujen muotoilu
- Takavaihtajan jäykkyys

Takavaihtajan pitäisi pitää huolta ketjujen pysymisestä paikoillaan alapuolelta. SRAMilla taitaa olla ainoastaan XX1-vaihtaja tuollaista jäykempää mallia, Shimanolla puolestaan on vastaavia Shadow Plus-vaihtajia jo muutama malli.

XX1-ketjujen/eturattaiden muotoilun pitäisi pitää ketjuja paikallaan ilman ohjuria myös yläpuolelta.

Itse ajattelisin seuraavasti:
- Mikäli joku noista kolmesta komponentista puuttuu, niin ketjujen pysyminen ilman mitään ohjureita pururata-ajelua kummoisemmassa ajelussa voipi olla hankalaa.
- Ilman XX1- tai Shadow Plus-takavaihtajaa ei homma ainakaan toimine (siis ketjujen pysyminen).
- XX1-eturatas + jäykkä takavaihtaja + joku muu ketju = voi olla mahdollisuuksien rajoissa
- XX1-ketjut + jäykkä takavaihtaja + joku muu eturatas = tuskin toimii

Mika toiminee koekaniinina jollain noista yhdistelmistä. Sitten nähdään miten teoria ja käytäntö vastaavat toisiaan.

Se, että mitkä osat sopii yhteen on sitten vielä eri juttu.

PS. Ei ole muuten ihan halvinta painonsäästöä nuo Kännärin kammet + XX1-eturatas. Normi-XX1-kampiin verrattuna n. 40 g painonsäästöä yli 600 eur lisähinnalla. Noiden kampien hinnallahan saisi koko XX1-osasarjan, silloin ei tarvitsisi ihmetellä yhteensopivuuttakaan.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Taitaa ketjun eturattaalla pysyminen olla takavaihtajan homma.
Tuota rattaan muotoilua, en osaa antaa paljon painoarvoa tai ketju.
Tosin en ole moisia päässy hivelemään ja arvioimaan.
Tosin rattaan piikin pituus vaikuttaa enempi.
Parhaiten ketju pysyy päällä kun on aina vetoa ketjussa.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3426
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Portti »

AnttiL wrote:Taitaa ketjun eturattaalla pysyminen olla takavaihtajan homma. Tuota rattaan muotoilua, en osaa antaa paljon painoarvoa tai ketju...
Joo, ketjun pysymistä alapuolelta varmistaa tuollainen Shadow Plus/XX1-tyyppinen takavaihtaja. Pelkästään jäykemmällä takavaihtajalla ei kuitenkaan saavuteta kovin hyvää ketjun paikallaan pysymistä yläpuolella. XX1:n jujuhan on nimenomaan se, että myös yläohjurista on päästy eroon ketjujen/eturattaan piikkien muotoilun avulla.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

Mika! Millä takavaihtajalla meinaat kokeilla? Entä ketju?
Vaikea kuvitella xx1 takavaihtajan ylivertaisuutta xx:ään.
Maalaisjärjellä ajateltuna XX1 eturattaan muoto, siis ennekaikkea piikkien pituus on ratkasevin tekijä!?
Taitaa olla parasta ja odotella testi tuloksia..

Ps. Hollowgram/XX1 painosta sen verran, että kokonaispaino on kuvan mukaan 532g, siihen sisältyy kaikki, myös laakerit. Eli, eikö paino ero silloin ole n.130g?
Tosin, ei sen takia kannata hollowgrameja ostaa, mutta ne kun sattuu olemaan pyörässä kiinni.

User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3426
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Portti »

Tase wrote:...Vaikea kuvitella xx1 takavaihtajan ylivertaisuutta xx:ään...
Eihän se varmaan muuten olekaan ylivertainen, mutta XX-takavaihtajaa ei ole suunniteltu yhden eturattaan yhdistelmään ilman ketjunohjureita. XX1 on SRAMin ensimmäinen vaihtaja, joka on suunniteltu siihen ja käyttää samantapaista vaihtajaa jäykistävää systeemiä kuin Shimanon Shadow Plus-vaihtajat, joilla myöskin saa ketjun pysymään alapuolelta paremmin rattaalla. Noissa ketju pysyy kireämmällä kuin normivaihtajissa => pysyy paremmin paikoillaan.

Itsellä on ollut XTR Shadow Plus kohta vuoden verran ja on kyllä merkittävä ero normivaihtajaan ketjun kireydessä ja sen paikallaan pysymisessä.
Tase wrote:Ps. Hollowgram/XX1 painosta sen verran, että kokonaispaino on kuvan mukaan 532g, siihen sisältyy kaikki, myös laakerit. Eli...
Selvä, siinä tapauksessa grammalle ei tule ihan niin paljoa hintaa. Kiitos oikaisusta.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Tase wrote:Mika! Millä takavaihtajalla meinaat kokeilla? Entä ketju?
Shimano XT shadow Plus ja Shimanon 105 kymppiketju.

Ketjujen osalta nuo "sopii vain nönnnnöö systeemin kanssa käytettäväksi" ovat olleet hurskastelua. Olen ollut sekakäyttäjä jo monta vuotta (ja sen kyllä huomaa). Ysipakan aikoina ajelin kasiketjulla (1x9 virityksellä), eikä siinäkään ollut probleemia. XX1 pakan nousu on speksien valossa sama kuin 1070 -pakalla, jolla aion tsydeemiä testata. Tuo markkinamiesten ja wannebe -insinöörien hössötys ei juuri vakuuta. Ainoa tapa testata toimivuus on testata toimivuus. Saahan noista kammista sitten sen venttä paikallaan pitävän jutun jos ei onnistu. Ja voihan tuon XX1 systeemin hankkia jälkikäteenkin, American Classicsiin saa jo sopivaa vapaaratasta.

Lähinnä tuossa on neljä ominaisuutta, miksi ketju pysyy (tai ei pysy) rattaalla;
1. Pitkät piikit.
2. Pitkät piikit.
3. Joka toinen piikki on paksumpi, joten sopii ketjun ulkopuolle niitatuille jatkoille. Ketju ei saa mahdollisuutta "heilumiseen" ja tärinään. Usein veto päällä ketju lähtee kovilla kierrosnopeuksilla värisemään ja on senkin vuoksi arka putoamaan rattalta.
4. Jämäkkä takvaihtaja. En tiedä tarvitseeko tuota ominaisuutta pakosti, mutta plussa on vaan ollut omassa käytössä paljon hiljaisempi ja auttanut osaltaan ketjun rattaalla pysymiseen.

En usko että pomminvarma on tuo XX1 -systeemikään kun mennään oikeasti isoa kovaa. Hissuttelussa ja pikkusievässä polkuajossa on toiminut jopa normaali sinkularatas ilman ohjuria.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Voi kun osais niin tekis pitkäpiikkisen eturattaan.
Hienoa että Mika tekee tälläista ruohonjuuritasoista hommaa.
Ja tuskin tuo systeemi tajuaa että mikä ketju on kierrossa. Kunhan vaan on sellainen että sopii hampaille.
Onkohan missään ollu juttua onko kukaan saanut xx1 ketjua eturattaalta putoamaan, vai eikö myönnä?
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

Post Reply