1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa?

Tänne kaikki kalustoon liittyvä spekulaatio. Siis esim. kuka on hankkimassa
mitäkin ja onko jollakin tulossa uutta väriä kypärään. Myös kaikki muu
pyöräilyyn liittyvä spekulointi ja kysymykset tänne. Avoin kaikille.
Post Reply
User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3426
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa?

Post by Portti »

Ajoinpa tänään kokeeksi koko maastolenkin pelkkää keskimmäistä eturatasta käyttäen testatakseni, että pärjäisikö meidän lenkeillä pelkällä yhdellä eturattaalla.

Keskimmäinen eturatas normi-Shimanon kampisatsissa on vissiin 32-piikkinen ja takapakka minulla on 9-rattainen 11-34 pakka. Tuolla kombinaatiolla ajo sujui kohtuullisen hyvin. Raskaammassa päässä nuo välitykset riittää minulle aivan mainiosti myös siirtymillä. Kevyemmässä päässä 32-34-yhdistelmä vaatii jonkinmoista runttausta raskaimmissa ylämäissä, mutta ihan ok tuokin oli.

Kysymys kuuluukin, että tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas meidän normilenkeillä? Mielipiteitä? Jonkinlaisen ketjuohjurin yksi eturatas ilmeisesti vaatisi?

1x10-kombinaatiossa takapakka olisi esim. 11-36, jolloin kevyin yhdistelmä 32-eturattaan kanssa olisi pikkuisen helpompi ylämäissä kun tällä hetkellä.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Viimevuoden Safarilla 20km kohdalla pusikkoon tutustuessa meni etuvaihtajo toimintakyvyttömäksi, joten 1x9 setupilla mentiin.
Täytyy sanoa et jos takana olis 10 pakka 11-36 niin voisin sanoa että kyllä minäkin saattaisin tuollaisella kompinaatiolla pärjätä.
Mut kuten aikaisemmin oli puhetta niin Tahko ja Haanja100 kaltaisissa tarttee tuollaista kahden tai kolmen eturataan systeemiä, ainakin mä :-D
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

kyllä yhdelläki pärjää, viime vuoden safarillaki oli useampi yhden eturattaan filo messissä ja pärjäsivät hyvin. Mut niinku Antti mainitsi niin noihin skapoihin tarttee kyllä enemmän. Kyl seuraava isompi päivitys ku tulee, niin joku 2 x ? Tulee olemaan. Joku 26/ 36 x 11/36 olis varmaan hyvä. Isolla limpulla ei tee kyl mitään.
Proffaan ei taida vaan käydä tommoset 2 x jotain viritykset e-type etuvaihtajan takii??

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Mikäs estää 2x systeemit Tase?
Rajoittajalla vaan säätö.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
hape
Kramppilainen
Posts: 1017
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:00
Location: TUORAKKA

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by hape »

Hyvä kysymys tuo yhen eturattaan käyttö.
Mielipide ja mielialakysymyksiä, ennenvanhaan kun oli reisi jossin kunnossa niin sillä Isolla eturattaalla kyllä pärjäsi!
Valitettavasti ei enää, joten neuvoksi lihakset kuntoon, niin ajo kyllä kulkee.
Ai niin ja jottei tarvinne tuonne torille kirjoittaa niin mie olen isoja rattaita vaille.

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

AnttiL wrote:Mikäs estää 2x systeemit Tase?
Rajoittajalla vaan säätö.
Käsittääkseni e type vaihtajaa ei voi laskea alemmas, jos vaihtaa esim 2 x jotain, eli pienempiin rattaisiin. Tai mistä minä tiiän..Joku voi valaista asiaa, jos tietoo

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Jaa siinä semmonen vaikeus.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Jussi
Kramppilainen
Posts: 2373
Joined: Mon Oct 10, 2005 22:24
Location: Vääksy
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Jussi »

Tase wrote:Käsittääkseni e type vaihtajaa ei voi laskea alemmas, jos vaihtaa esim 2 x jotain, eli pienempiin rattaisiin. Tai mistä minä tiiän..Joku voi valaista asiaa, jos tietoo
Hapella on Rohveetassa tavallinen etuvaihtaja. Eli mikäs ongelma tuo on?
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

Jussi wrote:
Tase wrote:Käsittääkseni e type vaihtajaa ei voi laskea alemmas, jos vaihtaa esim 2 x jotain, eli pienempiin rattaisiin. Tai mistä minä tiiän..Joku voi valaista asiaa, jos tietoo
Hapella on Rohveetassa tavallinen etuvaihtaja. Eli mikäs ongelma tuo on?
Eli mikä malli kyseessä? Ja miksi? Onko proffan myöhemissä malleissa tuo ollut jo vakiona silleen?

jussik
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin
Posts: 131
Joined: Wed Aug 29, 2007 14:51

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by jussik »

silloi ku enskaa viel ajo ni pärjäs hienosti 38 piikkisellä. vieläkää ymmärrä miten hape pääs pätkät läpi 44 jytkyllä :shock:

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

1x9 ollut käytössä kolme vuotta ja 1x10 juhannuksen korvilta saakka. Alkuun 26 täpärissä oli 32x11-34 tsydeemi ja hyvin pärjäsi. Tosin kovaa mennessä isompia välityksiä jäi puuttumaan. Nyt sitten 29" vehkeessä (jossa isompi rengaskoko vastaa kahta piikkiä eturattaassa) 30x11-36 ja vieläkin on vähän lyhkäset välit siirtymillä. Pienessä päässä menis kolmenelonenkin niin kuin aiemmin oli. Viime vuoden Tahkossa 30x11 välityksellä ajettin Kinahmin jälkeinen hiekkatiepätkä karvan alle neljääkymppiä kun sattui hyvä ryhmä, mutta kyllä siinä olisi voinut olla hieman reserviä välityksissä. Kun kihnutusvälit puuttuvat, on jyrkät ylämäet ajettava yksinkertaisesti kovempaa. Tämä tietysti saattaa porukkalenkeillä aiheuttaa ongelmia varsinkin loppupäässä ryhmää kun täytyy synkronoida oma nopeus muuhun ryhmään. Jos vauhti pääsee ylämäessä liian hiljaiseksi niin sitten se on siinä. Esim Tahkolla ryömintävauhtia ylämäkeä ajavat aiheuttavat sen että työntöhommiksi menee (voi siinä olla tietysti vielä jokin muukin syy...). Alamäessä 1x10 systeemi aiheuttaa taas sen, että kovassa vauhdissa ketju on aina pikkurattalla takana, mikä puolestaa ajohtaa siihen että takavaihtaja ei jännitä ketjua kovinkaan kireälle, mistä puolestaan seuraa ketjun hakkaamisen voimistuminen. Normitilanteessa nopeassa alamäessä kai ajetaan isolla eturieskalla(?) ja ketjukin on kireämmällä. Varsinainen syy miksi itse olen päätynyt yhteen eturattaaseen on systeemin helppous. Eturieskan vaihtelu on ohjelmanumero, johon minulla ei metsässä riitä aikaa. Myös tanko on siistimpi kun tilipehöörejä on vähemmän. Ihan hyvä idea olisi myös 2 eturattaan systeemi. Taakse voisi laittaa vaikka lyhytnousuisen kevyen maantiepakan 12-28 ja eturattaiksi 26-36. 1x10 ongelma on ketjunohjaus. Oikeassa maastoajossa on pakko käyttää jotain ohjuria tai muuten saa asennella ketjua paikalleen tuon tuosta. Ei auta sinkularattaat tai muutkaan, kokemusta on. Nyt käytössä hiilikuitubashring ja N-gearin Jump stop. Painoa noista kertyy 50-60g, mutta toisaalta vivun ja etuvaihtajan vaijereineen voi jättää pois sekä pari ratasta ja neljä pulttia. Ja lyhythäkkinen vaihtaja on kevyempi (peräti 4 grammaa) ja vähemmän altis onnettomuuksille. Kun kysymyksen asettelussa tiedusteltiin sopivuutta kramppilenkille, niin kokemukseni mukaan yhdellä eturieskalla pärjää mainiosti.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

Rale
Kivikko, juurakkoa ja mutaa, jees pliis!
Posts: 72
Joined: Tue Dec 06, 2005 18:35
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Rale »

Isoa ratasta tarvii ryntäilemiseen.
Ja Krampin järjestämissä enduroissakin tuli muutama vuosi sitten useampia pätkiä ajettua pelkällä 44 piikkisellä eturattaalla ja ysipakalla. Enää ei varmaan pystyis. Useamman tunnin lenkkiveivaamisessa iso ratas yleensä odottelee parempaa kuntoa.

User avatar
hape
Kramppilainen
Posts: 1017
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:00
Location: TUORAKKA

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by hape »

Tase wrote:
Jussi wrote:
Tase wrote:Käsittääkseni e type vaihtajaa ei voi laskea alemmas, jos vaihtaa esim 2 x jotain, eli pienempiin rattaisiin. Tai mistä minä tiiän..Joku voi valaista asiaa, jos tietoo
Hapella on Rohveetassa tavallinen etuvaihtaja. Eli mikäs ongelma tuo on?
Eli mikä malli kyseessä? Ja miksi? Onko proffan myöhemissä malleissa tuo ollut jo vakiona silleen?

Ei ole vakiona, ostettu kotimaisesta pyöräkaupasta SHi XTR. Olihan se tarkka asentaa, mutta sen jälkeen en ole koskenutkaan.

User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3426
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Portti »

Tämä aihe on näköjään herättänyt mukavasti keskustelua. Hyvä.

Tuo ketjunohjaimen pakollisuus yhden eturattaan systeemissä on vähän ikävä homma kun siinä menee osa tavoitellusta yksinkertaisuudesta sen sileän tien. Täytyy makustella tuota asiaa vielä.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Onko tietoa onko noissa kahden etutattaan kampisetissä tuo ketjulinja erilainnen verattuna 3 rattaiseen?
Eihän tuo 2x9 olis paha toteuttaa, menis kampisetillä :smt017
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

Ei taida joka rungossa mahtua 28 pyörimään triplakampien 22 paikalla, eli onhan ketjulinja ulompana keskimäärin.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Kiinnostaa tuo 2 eturattaan systeemi ja 24, 36 rattailla vois olla itelle ok.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

AnttiL wrote:Kiinnostaa tuo 2 eturattaan systeemi ja 24, 36 rattailla vois olla itelle ok.

Meinasitko 2x9 sydeemissä pysyä kuitenki.
Käykö muuten 2x10 kampisetit 9 pakan kanssa?

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Juu 2x9 kyllä riittää, haeskelin tuollaista edellämainittua rataskompinaatioo ja yksi ehdokas löytyi. Enään se entter.
Senverta kuitekkin ota ekaa postaustani joutunee perua että tolla ratasvalikoimalla jo pärjäis varmaan tahkolla yms. tapahtumissa
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

Lueskelin tossa www:een ihmeellisestä maailmasta erillaisia ratasvirityksiä. Proffissa, 26/36 viritykset on tosi yleisiä. Iso ratas vaan huitsin sinne ja muovihälpäke sen tilalle.
Taidanpa kokeilla noita kcnc:n 42/29 kampia proffaan, ainaki taurinella ne on toiminu hyvin ja kiivenny riittävästi.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Tase wrote:Lueskelin tossa www:een ihmeellisestä maailmasta erillaisia ratasvirityksiä. Proffissa, 26/36 viritykset on tosi yleisiä. Iso ratas vaan huitsin sinne ja muovihälpäke sen tilalle.
Taidanpa kokeilla noita kcnc:n 42/29 kampia proffaan, ainaki taurinella ne on toiminu hyvin ja kiivenny riittävästi.
Kunnon HIRVI rattaat edessä :-D
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by Tase »

AnttiL wrote:
Tase wrote:Lueskelin tossa www:een ihmeellisestä maailmasta erillaisia ratasvirityksiä. Proffissa, 26/36 viritykset on tosi yleisiä. Iso ratas vaan huitsin sinne ja muovihälpäke sen tilalle.
Taidanpa kokeilla noita kcnc:n 42/29 kampia proffaan, ainaki taurinella ne on toiminu hyvin ja kiivenny riittävästi.
Kunnon HIRVI rattaat edessä :-D

Ehkä ei kuiteskaan. Yhen rattaan systeemissä ei luulis 29 pienempää olevan ja 42:lla voi ryntäillä niipal ku sielu sietää. Voipi olla hyväki kompinaatio.
Joka tapauksessa 665g:aa cnc koneistuksen huippua asennettu ja odottaa testilenkkiä.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Nyt laitoin testimielessä 2 rattaiset kammet eteen, ja heittämällä kampisetti kävi paikalleen.
Ainoa että etuvaihtajan korkeutta täytyy säätää ja ketjua lyhentää.
Mietityttää että laittaako noita kunnolla säätöihin vielä, että pärjääköhä niillä Haanjan retken :shock:
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by MikaK »

AnttiL wrote:Nyt laitoin testimielessä 2 rattaiset kammet eteen, ja heittämällä kampisetti kävi paikalleen.
Mitkäs veivit hankit?
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: 1x10: Tarvitaanko enemmän kuin yksi eturatas maasturissa

Post by AnttiL »

Sram GXP2.
Ja tais olla viimenen tuolta kaupasta.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

Post Reply