Voimansiirto

Tänne kaikki kalustoon liittyvä spekulaatio. Siis esim. kuka on hankkimassa
mitäkin ja onko jollakin tulossa uutta väriä kypärään. Myös kaikki muu
pyöräilyyn liittyvä spekulointi ja kysymykset tänne. Avoin kaikille.
Post Reply
AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Voimansiirto

Post by AnttiL »

Taas on nettikauppoja tuijoiteltu silmät soikeana :smt017 ja nyt näyttää tulleen tuohon slx settiin myös 3x10 settiä.
Kovasti tuollainen yhdistelmä kiinnostaisi, mutta kuinkas tuo kymppiketju mahtaa kestää tuollaista maastokäyttöä kait se kestää.
Ei olis mitenkään hinnankiroissa nuo palikat :smt033
Mitens tuo 36-24 välitys verrattuna 34-22 onko kuinka sama suhde käytännössä? lienee hieman tiheämpi tuo 36 takapakkasysteemi?
Liekköhän järkeä :-D
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Tase
Kramppilainen
Posts: 1598
Joined: Tue May 23, 2006 18:58
Location: Lahti - Karisto

Re: Voimansiirto

Post by Tase »

Ite menisin 2x10:iin. siinä on tulevaisuus :!: Muuten, jostain luin, että SLX:n kammet on kevyemmät ku XT:eet.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Voimansiirto

Post by AnttiL »

3x10 olis ainakin vaihtoehtoja :-D siis vaihteissa.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

Miksa
Kramppilainen
Posts: 1474
Joined: Tue Oct 11, 2005 22:02
Location: Lahti, Karisto

Re: Voimansiirto

Post by Miksa »

Yeah lefty serkku. 2x10 on tätä päivää,ny jopa shimanski miehetki on päässy 2000 luvulle. Kilpailijalla on vaan niin paljo hienommat versiot. Turhaa pelkäätte, jopa ripakinttu pärjää ilman kolmatta etulätkää.
POWERED BY SRAM

L.A.D.E
Erika, Tiilijärvi ja muut nollilla
Posts: 772
Joined: Tue Oct 11, 2005 9:41
Location: Orimattila/k.y.l.ä.k.a.u.p.p.a

Re: Voimansiirto

Post by L.A.D.E »

Täytyy vähän miettiä ennakkoon missä ajelee eli Antti Haanja,Tahko ja Finlandia vaativat kyllä 3x10 muuten taluttelu lisääntyy...tai no jos 2x10 pienempi edessä on 26 niin sillä pärjää.Jos Antti kiinnostaa niin puran ehkä tulevan projektin jossa on 12-36 slx pakka ja sramin 26/39 kammet ja muutakin jos tarvitset,pannaan hinta kohdalleen...

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: Voimansiirto

Post by MikaK »

Näillä ripakintuilla mennään jo neljättä vuotta yhdellä etulätkällä eli 30t edessä ja 11-32 takana ja rengaskokona luonnollisesti 29. Vastannee välityksiltään 32t 26". Kyllä Tahkokin tuli mentyä enkä ole kaivannut mummoratasta edes Schwarzwaldin rinteissä jossa kuitenkin ylämäkeä riitti kymmeniä kilometrejä ja Tahkon nousut tuntuivat kovin lyhyiltä (niissä ekoissa maastonousuissa kyllä on tullut kannettuakin fillaria). Ajotekniikka tietysti hieman muuttuu kun ei ole varaa jäädä ryömintävauhtia mihinkään puttailemaan. Ja pitkästä päästä tuntuu puuttuvan joskus raskaampia pykäliä, mutta nyt kyllä puhutaan marginaalisesta ilmiöstä.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Voimansiirto

Post by AnttiL »

Toisil ripakintut toimii nopeammin ja kestävämmin kun toisen möhköpohkeet :-D
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Oz
President
Posts: 3201
Joined: Tue Oct 11, 2005 13:40
Location: Lahti, Kaarlaakso
Contact:

Re: Voimansiirto

Post by Oz »

Jaahans, betonireidet täällä meuhkaa... Itse en voi edes kuvitella lähteväni maastolenkille ilman 22-piikkistä. Mulle mittapuuna on El Grande 2. kierroksella, silloin olisi näillä spagettikintuillani käyttöä vieläkin tiheämmälle välitykselle. Mutta tuon 3 x 10:n hyppään tod.näk. suosiolla yli ja odottelen 4 x 10:ä.
Minkä takia muuten se yksi eturatas pitäisi jättää pois?
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

BACK IN BLACK - HAVE A SANTSIKUPPI!

Miksa
Kramppilainen
Posts: 1474
Joined: Tue Oct 11, 2005 22:02
Location: Lahti, Karisto

Re: Voimansiirto

Post by Miksa »

Itselläni on edes 26-39 ja takana 11-36. Ja oikein soiva yhdistelmä, jos jostain syystä jää mäki polkematta niin se varmaan johtuu motivaatiosta :-D

Kaksi ratasta edessä kolmen sijaan, saa paremman ketjulinjan, vähemmän vaihtoehtoja, vähemmän painoa. Less is more!
POWERED BY SRAM

Pekka
Erika, Tiilijärvi ja muut nollilla
Posts: 627
Joined: Thu Oct 13, 2005 12:44

Re: Voimansiirto

Post by Pekka »

Pakko kommentoida tätä betonireisikeskustelua :shock:
Mulla välitykset tällä hetkellä: edessä 26/34/40 ja takana 12-34
Tuntuu olevan erittäin toimiva paketti, ei ole mitään tarvetta lähteä muuttamaan.

Jos nyt kumminkin pitäsi jostain kumman syystä vaihtaa 2x10 niin ainoa oikea olisi 28/40 ja 12-36 takana.
Jos tuota 12-36 pakkaa ei ole niin 11-36 sitten kakkosvaihtoehdoksi.
Tätä välitystähän ei löydy keltään muulta kuin Shimanolta eli siellä ovat pojat lukeneet läksyt kunnolla muiden
valmistajien hörhöilystä ja virheistä :grin:
Team Speedplay nanogram and speed up with LightWeight Special Edition

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Voimansiirto

Post by AnttiL »

On se hienoa nähdä että porukka on sentäs hereillä :-D
Mut hyviä kommentteja kaikilta ja kaikenlaista ehdotusta on ilmassa kuten pitääkin.
Toki tuo 2x10 voisi olla ok mut samoilla linjoilla Ozzin kanssa, kyl meikäläiselläki on aikalailla käyttöä noille pikkupuolen vaihteille :smt022
Toki tuli Safarilla ajettua 1x9, edessä 32 ku etuvaihtaja sanoi poks. Yllättävän hyvin silläkin päästeli mut kuitekki kaipas pienempää vaihdetta välillä :???:
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Voimansiirto

Post by AnttiL »

Tuli mieleen että millanen mitta 2 rattaisessa kampisetissä on sisimmän rattaan pinnan ja kammen väli?
Vai onko silleen standardisoitu että mahtuu pyörimään osumatta takahaarukan alaputkeen?
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Oz
President
Posts: 3201
Joined: Tue Oct 11, 2005 13:40
Location: Lahti, Kaarlaakso
Contact:

Re: Voimansiirto

Post by Oz »

Siis ottaako kampi vai ratas swingiin kiiinni? Ainakin kampi voi ottaa, eipä muuta kuin q-factoreita tutkimaan...
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

BACK IN BLACK - HAVE A SANTSIKUPPI!

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Voimansiirto

Post by AnttiL »

Oz wrote:Siis ottaako kampi vai ratas swingiin kiiinni? Ainakin kampi voi ottaa, eipä muuta kuin q-factoreita tutkimaan...
Kyllä niin taitaa olla äkkiseltään pähkittyäni että 2 lippunen eturatas on senverta kapea että kammet ottaa/menee toodella lähelle.
Joten taitaa tulla eka 3x10 systeemi tähän joukkoon :-D
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: Voimansiirto

Post by MikaK »

Kolmenkympin kriisi..
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Voimansiirto

Post by AnttiL »

joo sitä se on :cool:
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
hape
Kramppilainen
Posts: 1017
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:00
Location: TUORAKKA

Re: Voimansiirto

Post by hape »

Jaa, pakko kommentoida: Saako jo 5*9 ?

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Voimansiirto

Post by AnttiL »

tai 9x9 :smt040
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

MikaK
Kramppilainen
Posts: 1816
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:44

Re: Voimansiirto

Post by MikaK »

Onko empiiristä kokemusta mitä tuollaiset XT:n tai SLX:n 11-36 kymppipakat painavat? Valmistaja ei ilmoita painoa joten paino ei ilmeisesti mikään myyntivaltti ole (ysipakoista painotkin löytyvät..). Vanhat 9-pakat on jo Dremelillä tekohengitettyjä ja olisi mukava lähteä uuteen kauteen uudella vaihdelaatiokolla. Nyt kun kävin laskemassa piikit niin 34 piikkiä sieltä isosta rattaasta löytyi takaa kun tuossa aikaisemmin retostelin 32-hampaisella. Betonireidet ovatkin siis patonkireidet. 11-36 pakka olisi kiinnostava "sijoituskohde". Tosin vivutkin menisivät uusiksi, takavaihtajaa ei tarvinne vaihtaa? Niinkuin Antti totesi, eivät SLX palikat missään älyttömissä hinnoissa ole ja taso on ymmärtääkseni ihan riittävän laadukasta. Ainakaan omista SLX kammista en ole mitään vikaa löytänyt mutta kukapa sitä omiaan haukkuis.

Image
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Voimansiirto

Post by AnttiL »

Betonia saattaa löytytä mutta on kovin löysää :x
Niin tässä tuuminut asiaa suuntaan jos toiseen ja taitaa vielä vanha systeemi viedä voiton.
Liekkö tuo kymppipakka nyt niin pal parempi juttu..kuitekkaan :-D
Mut yllättävän edukkaat ovat kyllä noi hilppeet, ihme kyllä.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Jussi
Kramppilainen
Posts: 2373
Joined: Mon Oct 10, 2005 22:24
Location: Vääksy
Contact:

Re: Voimansiirto

Post by Jussi »

Minä aion vielä pärjätä 9-pakalla vielä vuoden tai pari ja sitten kun koko voimansiirtolinja on sopivasti finaalissa niin harkita koko roskan vaihtamista. Jos X kertaa 10 vaihteet ovat sopivissa hinnoissa niin ehkä sitten sellaiseen.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

AnttiL
Kramppilainen
Posts: 2082
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:09
Location: Hollola/Tiilikangas

Re: Voimansiirto

Post by AnttiL »

Onkohan kukaan koittanut laittaa kymppipakkaa, 22/32/44 etusetin kanssa :shock:
olis ainaki pientä vaihdetta 36-22 yhdistelmällä.
Panosta pyöräilyyn 👍

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

User avatar
Oz
President
Posts: 3201
Joined: Tue Oct 11, 2005 13:40
Location: Lahti, Kaarlaakso
Contact:

Re: Voimansiirto

Post by Oz »

Miksi tyytyä yhtään vähempään, 12 ratasta ja langattomasti: http://www.bikeradar.com/news/article/t ... oup-35956/
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

BACK IN BLACK - HAVE A SANTSIKUPPI!

Post Reply