Onko kellään kokemusta Garmin Edge 705

Tänne kaikki kalustoon liittyvä spekulaatio. Siis esim. kuka on hankkimassa
mitäkin ja onko jollakin tulossa uutta väriä kypärään. Myös kaikki muu
pyöräilyyn liittyvä spekulointi ja kysymykset tänne. Avoin kaikille.
Pekka
Erika, Tiilijärvi ja muut nollilla

Onko kellään kokemusta Garmin Edge 705

Post by Pekka » Fri May 29, 2009 15:19

Tosiaan onko kellään kokemusta kyseisestä laitteesta, pyöräilyyn käypäsestä versiosta.
Siinähän näkyy kaikenlaista dataa: kampikierrokset, syke, nopeus, korkeus, kartat, jne, jne.
Sehän näyttää melkein makkaran lämpötilan grillissäkin on se niin monipuolinen laite.

Tuollainen voisi olla leuhka vempain maantiepyöräilyä ajatellen tai miksei myös maastoon.

Kertokaa kokemuksia jos jollain on tuollainen laite tai jos olet hankkimassa sellaista niin miksi päädyit siihen jne.
Team Speedplay nanogram and speed up with LightWeight Special Edition

Miksa
Kramppilainen

Re: Onko kellään kokemusta Garmin Edge 705

Post by Miksa » Wed Jun 03, 2009 18:34

Eipä ole Garminista. Itse olen kanssa hahmotellut gps-sykemittaria ja siihen rintamalle on tullut uusi kilpailija, Nokia+Polar.

Tällä hetkellä on saatavissa vain yhteen puhelinmalliin, mutta viikonloppuna messuilla Nokian miesten kanssa keskustellessani sanoivat kyllä suoraan rivien välistä, että on tulossa panta kaikkiin Nokian älypuhelinmalleihin. Nyt jo voidaan käyttää itse ohjelmistoa tietyissä malleissa, kuten E71:ssä. eli tällä hetkellä puuttuu syketiedot. Tämän kokemuksen perusteella on mielestäni ehkä jopa kiinnostavampi kuin tämä Garmin.

Nokiassa itse kartat eivät maksa mitään, maksu tulee siitä mitä data yhteys maksaa, kun se hakee tietoa. Toisin sanoen on maailmankartta ja aina päivitettynä käytössä. Kaikki nämä tiedot saa siirrettyä koneelle, jossa sitten on kaikenlaista palvelua, treenipäiväkirjaa jms.

Tietysti tässä Nokian hässäkässä saa syke ja karttaominaisuuksien päälle tietty kelpo puhelimen, kameran ja navigaattorin samassa paketissa! Viimeisessä TM:ssä mm. oli artikkeli tästä.

Itseänikin kiinnostaisi muiden kokemukset tästä Garminista ja vastaavista häkkyröistä.
POWERED BY SRAM

Tommi

Post by Tommi » Thu Jun 04, 2009 19:18

No joo ei kyllä tästä mallista ole oikein mitään tietoa mutta itse pähkäilin saman asian kanssa jokunen vuosi sitten.
Noista vanhemmista garminin malleista on ainakin tuota sykkeen mittausta on haukuttu ja jos maasto käyttöön laitteen haluaa niin kannattaa varmaan hankkia topo kartat, tyhjän ruudun tuijottaminen voi pidemmän päälle alkaa kyllästyttää. Matkan mittaus tuppaa toisinaan oikomaan reittiä ja toisinaan logista saattaa löytyä pätkiä jossa voi olla nopeus hulppeat 200km/h. nykyiset sirf:in piirisarjaa käyttävät laitteet pitäisi kyllä olla tarkempia ja parempia kuin noissa vanhemmissa laitteissa olevat. frwd taitaa käyttää sirf:iä, korjatkaa jos olen väärässä. garminin topo kartta alueet on ihan p#rs##tä jollei halua hankkia usempaa korttia laitteeseen ja vaihella niitä ajaessa.
Maantielle voisin kyllä kuvitella laitteen olevan aika erinomainen tietysti asian mukaisilla kartoilla ja jos sykkeen mittaus nyt sitten toimii kunnolla.
ja plussana on nyt tietysti että jos menee minne maailman kolkkaan tahansa niin netistä löytyy reittejä patikoimiseen, maastopyöräilyyn ynm.
--------
The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably the day they start making vacuum cleaners.

Tase
Kramppilainen

Post by Tase » Thu Jun 04, 2009 20:36

Nokia muuten ehkä hyvä, mutta kauan akku kestää?? Oma nokia navigator vörkkii ehkä 2-3 h navigointi päällä ja sillä selvä.
Vai onko Miksalla dymamo lataamassa laitetta samalla :grin: Mielestäni toiminta-aika pitäisi olla vähintään 10h, eihän sitä lyhyempiä lenkkejä kannata tehdä(Jos ollenkaan). Garminissa taitaa olla kohtalainen toiminta-aika.
Muuten, voiko noita frwd:llä tehtyjä reitteja siirtää opastavaan navigaattoriin? Esim. garmin, nokia.

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Fri Jun 05, 2009 8:39

Exluossa wrote:...Muuten, voiko noita frwd:llä tehtyjä reitteja siirtää opastavaan navigaattoriin? Esim. garmin, nokia.
Eikös nuo .gpx-tiedostot ole sellaisia, että niiden pitäisi olla yhteensopivia muidenkin gps-laitteiden kanssa. Sellaiseen muotoon saa Frwd:n tiedostoja. Esim. tuolla meidän reittisivustolla on kaikki reitit myös .gpx-muodossa. Esim. tuolla:

http://www.mckramppi.com/reitit/01%20Re ... apuoli.htm

Frwd on muuten hyvä laite, suosittelen. Huonoin puoli siinäkin on akkujen kesto, joka on minulla n. 7 h luokkaa.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Zarni
Kivikko, juurakkoa ja mutaa, jees pliis!

Post by Zarni » Fri Jun 05, 2009 14:52

705-keskustelua löytyy tuolta toisaalta .
Exluossa wrote:Nokia muuten ehkä hyvä, mutta kauan akku kestää?? Oma nokia navigator vörkkii ehkä 2-3 h navigointi päällä ja sillä selvä.
Nokia E51 ja erillinen Bluetooth GPS-palikka (Nokia LD-4W) on toiminut kenttäoloissa yhtäsoittoa kymmenkunta tuntia sisältäen myös valokuvausta ja nettisurffausta. Puhelin oli suurimman osan ajasta offline-tilassa. Virtaa jäi molempiin tämänkin jälkeen, mutta puhelin oli pakko laittaa kiinni seuraavaa päivää varten mahdollista hätätilannetta ajatellen... :shock: .
Chaltanakilainen juppelimarjapensas on aina
vaaleanpunaisenruosteenkarvaisemmanmalvaan vivahtavampi aidan toisella puolella. - D.A

Tase
Kramppilainen

Post by Tase » Fri Jun 05, 2009 21:31

Ehkä nokia toimii just erillisellä gepsipalikalla kauemmin kuin sisäisellä. Melkein hankin polar 725 kaveriksi erillisen G1 sensorin(GPS), mutta siinä on sellainen dorka ominaisuus kuin maximi nopeus näyttö on 29 km/h??? :(
FRWD kiinnostais kyllä kun sillä sais esim. hiihdon datan talteen, mutta taas maantielle olis kiva opastava laite jos lähtee uusille/tuntemattomille reiteille. :smt017

JRN
Kahvitauko kuuluu jokaiseen lenkkiin

Post by JRN » Sat Jun 06, 2009 13:58

Mulla on käytössä FRWD, mutta enpä ole erityisen kovia kehuja laitteesta antamassa. Varsinkin sykearvot ovat lähes joka lenkillä joko puutteellisia ( pätkii), tai mitä sattuu. Pitäis koittaa jollakin toisella sykevyöllä, jotta näkisi, onko vika itse vyössä. Toinen seikka, joka häiritsee on GPS vastaanottimen koko. Lisäksi käytön hankaluutta lisää tietokoneelle purkaminen, joka pitää tehdä oikeassa järjestyksessä, jotta data saisi koneelleen. Ongelma poistuisi, jos itse purkaminen tapahtuisi piuhalla. Toinen käytännön ongelma on akut: laite imaisee kolme akkua kerrallaan, mutta paketin mukana tulevassa laturissa on neljä paikkaa, jotka toimivat pareittain. Eli kaksi akkua latautuu normaalisti, mutta kolmas ei.

Zarni

Post by Zarni » Sat Jun 06, 2009 21:40

Zarni wrote:Nokia E51 ja erillinen Bluetooth GPS-palikka (Nokia LD-4W) on toiminut kenttäoloissa yhtäsoittoa kymmenkunta tuntia sisältäen myös valokuvausta ja nettisurffausta. Puhelin oli suurimman osan ajasta offline-tilassa. Virtaa jäi molempiin tämänkin jälkeen, mutta puhelin oli pakko laittaa kiinni seuraavaa päivää varten mahdollista hätätilannetta ajatellen... :shock: .
Tämänpäiväisen yhdeksän tunnin lenkin lopussa gps-palikka vilkutti jo punaista ilmoittaen virran vähyydestä, kun puhelimesta oli hävinnyt vasta yksi tolppa - molemmat ladattu aamulla täyteen. Puhelimessa Nokia Sport Tracker sekä ViewRanger-karttasofta tallensivat koko ajan reittiä. Pari kertaa tarkistettu sijainti, muuten puhelin sai olla rauhassa. Palikalle on luvattu 11 tuntia toiminta-aikaa, tuo on jo puolitoista vuotta ollut käytössä ja tämänpäiväisen lenkin lämpö oli seitsemisen astetta plussan puolella joka vaikuttanee toiminta-aikaan.
Chaltanakilainen juppelimarjapensas on aina
vaaleanpunaisenruosteenkarvaisemmanmalvaan vivahtavampi aidan toisella puolella. - D.A

Miksa
Kramppilainen

Post by Miksa » Sun Jun 07, 2009 21:14

On teillä kindereissä heikot akut. Mun E71 menee normaalikäytössä vaikka kuinka pitkään, siis niin pitkään, että miehestä loppuu virta ennen puhelinta. Kuka avaa pelin ja hankkii Garminin, sitten saisi hyvää vertailu pohjaa näihin muihin peleihin.

Mulla on hahmotelmissa tuo Nokia/Polar tsydeemi...
POWERED BY SRAM

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Sun Jun 07, 2009 21:51

Minulla ei tuossa FRWD:ssä ole JRN:n mainitsemia sykemittausongelmia, päinvastoin FRWD:n sykemittaus on toiminut luotettavammin kuin aiemmassa Suunnossani. Tuo tietokoneelle purkamisjuttukaan ei häiritse yhtään, siinä pitää vaan tosiaankin tehdä asiat oikeassa järjestyksessä niin mitään ongelmia ei ole. Akkujen lataushommassa olen samaa mieltä JRN:n kanssa.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Tase
Kramppilainen

Post by Tase » Thu Jun 11, 2009 21:23

TM:ssä oli artikkeli tuosta uudesta nokian puhelimesta jossa polarin sykevyö.
Mitään mainitaa akun kestävyydestä ei ollut.
Sykevyö pitää tietenkin olla erillainen kuin esim polar 725:ssa, ja toimii kaiken lisäksi sinisellähampaalla joka tunnetusti virta syöppö.
Tuskin on häävi toiminta-aika siinäkään.
Taitaa olla parempi pakata kaikki elektoniikka samaan reppuun ja viskata veskuun :smt096

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi » Fri Jun 12, 2009 6:38

Minä olen menestyksellä viime vuonna Tahkolla käyttänyt FRWDtä noin 11 tuntia putkeen joten en alle kirjoita Pertin 7 tunnin toiminta-aikaa. Datan purkuongelmia en ole kokenut. Joskus laite ilmoittaa maksimisykkeen hieman yläkanttiin. Tätäkään ei tosin käy jatkuvasti.
FWRDn laturista minulla ei ole mitään kommentteja. En ole nimittäin kertaakaan käyttänyt laitella. Minulla on nimittäin parempi laturi vanhastaan. Parempi laturini lataa maksimissaan 4 akkua kerralla, jokaisen erikseen joten voin ladata ongelmitta FRWDn 3 akkua kerralla. Lisäksi laturissani on akkujen purku-, virkistys ja kapasiteetin mittaustoiminta. Latausvirrankin saa säädettyä 200 milliamppeerista aina 1800 asti.

http://www.paratronic.fi/akkulaturi_bc900.shtml

Rale

Post by Rale » Fri Jun 12, 2009 11:21

FRWD:n sykkeenmittauksesta, käytän vanhan polarin sykepantaa. Mittaus toimii ok, kun ei pidä kännykkää FRWD:n lähettyvillä. Tavallisesti kun pidän FRWD:tä sekä kännykkää molempia juomarepussa, tulee outoja maksimisykkeitä luokkaa 240 bpm. Noin 10 h luokkaa ollut toiminta uudehkoilla akuilla ja täydellä tallennusteholla. Minun FRWD on bluetooth toiminen (jossa ei rannenäyttöä). Sitä voi samalla käyttää myös puhelimen navigaattorisoftan kanssa. Ainakin Nokia 6220:ssa puhelimen oman GPS:n käyttö syö akkua melko haipakkaa.

Polar 800 GPS vehje löytyy kanssa, jota käytän lähinnä juostessa. Siinäkin GPS kikkulan patteri kestää noin 10 h luokkaa. Mulla on vanhempi versio, joka ei tallenna reittiä. GPS on siis vain matka-/nopeusmittari. Polari tuli hommattua vanhan 90-luvulta olleen Polar XT:n tilalle, joka lakkasi vastaanottamasta sykettä. Vanha polari istui muotoilultaan meikäläisen ranteeseen paljon paremmin, oli ohkaisempi, pienempi, joustavalla rannekkeella, paremmin toimivat nappulat, mutta sellaisia ei vissiin enää tehdä :(

Lainasin kerran vähäksi aikaa myös Garmin Forerunner 305:sta - On aika möykky ranteeseen. Paikannuksen kannalta ranne ei ainakaan juostessa ole ihan optimaalisin paikka GPS:lle. Mutta tuo Edge 705 onkin ihan erilainen vehje...

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Fri Jun 12, 2009 16:51

Viime Tahkolla minulla kesti FRWD:n akut alle 5h ja dataa ei tullut koko matkalta prkl! Jussilla taitaa olla pidempi tallenusväli kuin minulla mikä vaikuttanee akkujen kestoon jonkin verran. Itse käytän lyhintä mahdollista 1 sek tallennusväliä.

Tuollainen kunnon laturi kuin Jussillakin on minullakin ostoslistalla. FRWD:n oma laturi on aika rasittava kun täysi lataus kestää melkein vuorokauden eikä tuo ole purkava laturi. Myös hiukan isompi-kapasiteettisten akkujen (800 mah => 1000 mah) on harkinnassa.

Minusta kaikissa GPS-mittareissa/tallentimissa on yhteinen ongelma eli tuo akkujen kesto. Sitten kun akun kestot saadaan vähintään kymmenkertaisiksi nykyisistä niin alkaa homma olla kunnossa, mutta tuollaista kehitystä ei taida olla odotettavissa ihan lähiaikoina.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

AnttiL
Kramppilainen

Post by AnttiL » Fri Jun 12, 2009 17:09

Sivusta lukeneena onko noissa normaali AA kokoiset akut? onhan niitä isommallakin kapasiteetilla, akkuässä upon sillan kupeessa sieltä löytyy.
Älä kysy jos vastaus ei miellytä!

Mitä tapahtuu kun kaksi Kramppilaista törmää?
Hirvikolari..

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi » Fri Jun 12, 2009 19:29

hullu wrote:Sivusta lukeneena onko noissa normaali AA kokoiset akut?
FRWD käyttää AAA akkuja/paristoja.

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi » Fri Jun 12, 2009 19:44

Portti wrote:Viime Tahkolla minulla kesti FRWD:n akut alle 5h ja dataa ei tullut koko matkalta prkl! Jussilla taitaa olla pidempi tallenusväli kuin minulla mikä vaikuttanee akkujen kestoon jonkin verran. Itse käytän lyhintä mahdollista 1 sek tallennusväliä.

Tuollainen kunnon laturi kuin Jussillakin on minullakin ostoslistalla. FRWD:n oma laturi on aika rasittava kun täysi lataus kestää melkein vuorokauden eikä tuo ole purkava laturi. Myös hiukan isompi-kapasiteettisten akkujen (800 mah => 1000 mah) on harkinnassa.

Minusta kaikissa GPS-mittareissa/tallentimissa on yhteinen ongelma eli tuo akkujen kesto. Sitten kun akun kestot saadaan vähintään kymmenkertaisiksi nykyisistä niin alkaa homma olla kunnossa, mutta tuollaista kehitystä ei taida olla odotettavissa ihan lähiaikoina.
Käytin Tahkolla 2 sekunnin tallennusväliä. Nopeimmalla sekunnin tallennusvälillä laitteeseen kun mahtuu vain 10 tuntia dataa mikä ei ihan olisi riittänyt minun vauhdilla kahta kierrosta.

Pidän purkaavaa laturia ehdottoman hyvänä ostoksena. Esimerkiksi kun olen ostanut uusia akkuja niin uutena laturini on ilmoittanut akkujen kapasiteetiksi vain puolet luvatusta. Laturin virkistystoiminnolla ollaan päästy lähelle luvattuja lukemia.

Virkistystoiminnalla laturini lataa ja purkaa akkuja toistuvasti niin kauan kuin akkujen kapasiteetti kasvaa aina uuden latauksen jälkeen (maksimissaan 20 kertaa). Tämän toiminnon käyttäminen silloin tällöin lisää akkujen pudonnutta kapasiteettia huomattavasti.

Lisäksi kun laturi antaa kunnon mitattuja lukemia akkujen kapasiteetista niin tietää milloin on aika virkistää akkuja. Ja myös siitä milloin ei enää virkistykset auta vaan on aika vaihtaa akkuja.

Laturin hankin itselleni kolmisen vuotta sitten valokuvausta varten. Ulkoinen tehokas salama on melkoinen paristoahmatti ja virtaa kuluu.

Vaikka laturi on täysillä virroilla todenna nopea, käytän sitä silti yleensä pienimmällä teholla. Pienellä teholla akut ottavat enemmän virtaa vastaan ja kapasiteetti on suurimmillaan. Yleensä minulla ei ole tarvetta saada tunnissa kahdessa akkuja täyteen kiitos ison akkuvarastoni.

Tuosta mainostamastani laturista on myös halvempi versio. Eroa on halvemman hinnan ja värin lisäksi vain pienempi maksimiteho. Riittäisi minun tarpeisiini mainiosti.

Tase
Kramppilainen

Post by Tase » Thu Feb 11, 2010 18:23

Nyt kun noista kasari vehkeistä on päästy eroon, niin voisi alkaa etsimään seuraavaa datahärpäkettä.
Viimeisin löytö olis tämä.fi

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=27335
Image

Vesitiivis, toiminta aika 20h, voi siirtää kartalle ajetunreitin, ei mitään erillisiä pudota ja kadota mokkuloita reppuun tai mihinkään muualle. siirtää datan automaattisesti läppäriin....jne

Onko kokemuksia? Kellään??

Pekka

Post by Pekka » Thu Feb 11, 2010 20:40

Mähän aloitin aikoinaan tän topicin kyselemällä tosta Garmin 705:stä.
Nyt on mieli muuttunut ja haaveena olis ennen kesää ostaa tuo garmin Edge 500.
Kävis molempiin MTB/Road pyöriin ilman mitään antureita kun signaali tulee avaruudesta, olikohan oikein sanottu.
Siinä on samat herkut kun tuossa kalliimmassa 705 mallissa mutta ilman karttanäyttöä.
Garmin pro team ja pari muutakin ammattilaistiimiä käyttää tuota uutta 500 mallia tänä kautena.

Taitaa olla sama systeemi siinä ajoreitti kartoituksessa kun tuossa Tasen kyselemässä.

Hyvä Tase :razz: tuo sun veto on hyvä vaihtoehto kun en ole mitään vielä lyönyt lukkoon, joten jos jollain on kokemuksia tuosta
Tasen kyselemästä tai siitä Edge 500 mallista niin antakaa kuulua vaan, kaikki kommentit ovat tervetulleita.

Jari
Kramppilainen

Post by Jari » Fri Feb 12, 2010 15:13

Nokian Sport Tracker E71 puhelimessa toimii hyvin ja akku kestää mainiosti meidän lenkit.
Kotijoukot voi seurata himassa missä ukko liikkuu - vaarallista :-D

Pekka

Post by Pekka » Fri Feb 12, 2010 16:27

Tase onko tuo sinun esittämä malli pyörämittari vai mikä?

Tase
Kramppilainen

Post by Tase » Fri Feb 12, 2010 16:39

Multi sportlaite, pitäis käydä niin pyöräilyyn ku hiihtoonkin. Saa kadenssi anturia ja sisähalliinkin käyvän anturin(käsittääkseni). Hinta on kohtuullinen, jos vertaa esim polarin 800 sarjaan.
Käyttölämpötilatki pitäis olla erinomaiset, luinkohan jostain, että -20 asteessakin pelittää.
Pitäis päässä hypistelemään laitetta jossain?

. This multi-sport device has up to 20 hours of battery life, tracks distance, pace and heart rate , and goes from wrist to bike in seconds.
Last edited by Tase on Fri Feb 12, 2010 16:42, edited 1 time in total.

Tase
Kramppilainen

Post by Tase » Fri Feb 12, 2010 16:41

Jari wrote:Nokian Sport Tracker E71 puhelimessa toimii hyvin ja akku kestää mainiosti meidän lenkit.
Kotijoukot voi seurata himassa missä ukko liikkuu - vaarallista :-D
Meneekö sykedata muistiin kanssa?

Portti
Ylläpito

Post by Portti » Fri Feb 12, 2010 17:22

Tuota tasen linkittämää Garmin Forerunner 310 -mallia minäkin olen katsellut mielenkiinnolla. Vaikuttaa olevan aika pitkälti samat ominaisuudet kuin omassa FRWD:ssäkin, mutta kaikki sykevyötä lukuunottamatta on ilmeisesti pakattu yksiin kuoriin.

Onko joku päässyt selvyyteen siitä onko 310:ssä mitään muuta olennaista eroa Edge 705 -malliin kuin se, että 310:ssa ei ole reittinäyttöä/karttoja nähtävillä itse laitteessa vaan vasta kun lataa datat tietokoneelle? Onko se Pekka tosiaankin niin, että myöskään Edge 500:ssa ei näe karttoja itse laitteessa? Jos näin on, niin mitäs etua 500:sta olisi verrattuna 310 -malliin?

Ostakaapa joku tuollainen 310 kokeeksi niin nähdään miten toimii ja voi vertailla FRWD:n ominaisuuksiin.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Post Reply