Trailmap-palvelu polkujen kartoittamisen ja reittien suunnittelun apuna

Keskustelua maastopyöräreiteistä Suomessa ja muualla. Avoin kaikille.
Post Reply
Portti
Ylläpito

Trailmap-palvelu polkujen kartoittamisen ja reittien suunnittelun apuna

Post by Portti »

Tässä ketjussa voi vapaasti keskustella kaikesta Trailmap-palveluun (www.trailmap.fi) liittyvästä asiasta (esim. miten palvelua käytetään, miten polkuja kartoitetaan jne.).

Trailmap-palvelu kertoo itsestään seuraavaa:

"Trailmap on palvelu maastopyöräilijöille, polkujuoksijoille ja ulkoilijoille jotka kaipaavat päivittäisille lenkeilleen uusia polkuja ja maisemia. Palvelun keskeiset toiminnot ovat:

- Monipuolinen kokoelma karttoja joiden avulla saa hyvän kuvan maastosta ja erityisesti poluista jotka kelpaavat maastopyöräilyyn ja polkujuoksuun
- Reittijälkien näyttäminen kartalla: Voit ladata sekä GPX-reittijälkiä että Strava-aktiviteettien reittijälkiä
- Lenkkireitin luominen: Automaattinen reititys polkuja pitkin mahdollistaa nopean eri vaihtoehtoisten reittien kokeilun"

Muutama Kramppilainen on harrastanut polkujen kartoitusta Trailmap-palveluun ja palvelussa on Lahden alueella jo melko paljon polkuja merkittynä. Mikäli haluaa alkaa merkitsemään polkuja Trailmap-palveluun omalla alueellaan, niin kartoittajille tarkoitettu yleisohje löytyy täältä. Tarkempi ohje polkujen lisäämiseen ja luokitteluun löytyy täältä.

Lyhyt versio siitä miten kartoittamista voi esim. tehdä on seuraava:

- Aja maastossa GPS-tallentimen kanssa.
- Tuo GPX-jälki Trailmap-palveluun ja katso tuliko ajettua polkuja, joita ei ole vielä merkitty maastopyöräpoluiksi.
- Mikäli tuli ajettua polkuja, joita puuttuu kartasta, niin lisää polut OpenStreetMapin karttaan, josta ne päätyvät näkyviin myös Trailmap-palveluun.
- Polkujen lisääminen täytyy tehdä jollain OpenStreetMap-editorilla. Trailmapissa on linkki yksinkertaiseen iD-editoriin.
- Jotta polkuja voi lisätä, niin ensin täytyy luoda käyttäjätili https://www.openstreetmap.org/ -osoitteessa
- Mikäli uusi polku puuttuu kokonaan OpenStreetMapista, niin piirrä polku editorilla GPX-jäljen perusteella. Muista lisätä polulle mtb:scale-tag-merkintä, jotta se näkyy Trailmap-palvelussa maastopyöräpolkuna.
- Mikäli uusi polku löytyy OpenStreetMapista, mutta ei näy Trailmap-palvelussa maastopyöräpolkuna, niin lisää siihen tuo mtb:scale-tag.
- Muutosten pitäisi näkyä seuraavana päivänä Trailmapin puolella.

Suurin kynnys kartoittamisessa on OpenStreetMap-editorin käytön opetteleminen, joka vaatii alussa hieman vaivaa. Kun sen on opetellut, niin uusien polkujen merkitseminen on helppoa. Täällä voi kysellä neuvoja kokeneemmilta kartoittajilta.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Re: Trailmap-palvelu polkujen kartoittamisen ja reittien suunnittelun apuna

Post by Portti »

Olisiko kenelläkään vinkkiä siihen miten lintutorni merkitään OpenStreetMapiin? Tai onko jossain Lahden seudulla karttaan merkitty lintutorni, josta voisi ottaa mallia?
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Nyt Trailmapin blogissa on julkaistu kirjoittamani juttu polkujen kartoituksesta Lahden seudulla.

https://blog.trailmap.fi/blog/polut-kar ... -alueella/
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Jari
Kramppilainen

Post by Jari »

Olen rekisteröitynyt, nyt kun vielä ehtii perehtymään ja alkaa tekemään Kouvolan seutua.

Täällä paikallinen fillarikorjaamo eli Heikin pyöräverstas oli bongannut meidän jutun Trailmapin blogissa ja innostaa jengiä Face sivuilla vastaavaan polkujen piirtämiseen ym. Saa nähdä mitä tulee, mut itse yritän olla yksi "kartoittaja" :-D

Ja kun tuo Mikkelin seutukin alkaa olemaan mulle pikku hiljaa tuttu niin alan ehkä tekemään myös sinne :wink:
MC Kramppi - Cannondale Team
www.mckramppi.com
#mc_kramppi

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Hyvä homma, että Kouvolassakin alkaa löytyä innokkaita kartoittajia!

Minkäslaisia polkuja Mikkelistä muuten löytyy?
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi »

Muista Jari piirtää myös Mäntyharju-Repovesi ajan tasalle.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

Jari
Kramppilainen

Post by Jari »

Portti wrote:
Mon Aug 10, 2020 17:17
Hyvä homma, että Kouvolassakin alkaa löytyä innokkaita kartoittajia!

Minkäslaisia polkuja Mikkelistä muuten löytyy?
Mikkelissä on vielä paljon tutkittavaa, mutta kaikenlaista polkua löytyy, mutta ei Pertti pitkospuita :grin: tai en ole ainakaan vielä törmännyt niihin.
Sanoisin, että aikalailla samanlaista polkua kun Lahdessakin. Mukavaa tutustua uusiin polkuihin ja maisemiin.
Kalevankankaalla on kolme merkattua reittiä, jotka on helppoja. Pisimmällä reitillä tais olla pituutta n. 7km.

Vedenjakajareitistö Pieksämäellä oli myös mukava tuttavuuus. Sinne pitää mennä uudestaan.
Kesälomalla tuli käytyä myös viikon verran ajelemassa Syötteellä. Edellisestä kerrasta (Syöte MTB kisa 2013) oli aikaa sen verran, että polut oli uusia, toki jotain paikkoja muisti mm. Pytkynharju. Siellä pitkospuita löytyy, mutta aika paljon on myös sorastettu.
www.mckramppi.com
#mc_kramppi

skot
Kramppilainen

Post by skot »

Jari. sitten kun opit käyttämään, niin tulet pitämään mulle kurssin :grin:

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi »

Vai pitääkö tulla Kouvostoliittoon pitämään JOSM (Java OpenStreetMap Editor) kurssi?
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

Jari
Kramppilainen

Post by Jari »

Se voi olla, että tarvitaan Mikon kanssa pitkä ja kostea viikonlopun kestävä kurssi, että opitaan :-D
www.mckramppi.com
#mc_kramppi

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Minä suosisin aloittavalle kartoittajalle oletusarvoista iD-editoria polkujen piirtämiseen. JOSM on varmastikin hyvä edistyneelle käyttäjälle, mutta iD-editorissa oppimiskynnys on matalampi ja sillä pystyy hyvin piirtelemään polkuja.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi »

Ei se ole vaikea JOSMikaan kun toimintavan tajuaa ja ei lopu ominaisuudet kesken. Minä suosittelen kunnon ohjelmaa heti suoraan. Ei tarvitse sitten opiskella uutta toimintaympäristöä jos toteaa että ominaisuudet loppuu kesken.
Minulla loppui webbiselaimen käyttö kartan piirtoon aika alkuvaiheessa kun aloin kotiseutuani piirtämään. En saanut webbipohjaisella selaimella edes viereisen golf-radan hiekkaesteitä piirrettyä. Niinpä piti etsiä työkalu millä homma onnistuu ja helposti.
Lisäksi esimerkiksi JOSM on ollut todella paljon nopeampi työkalu kun esimerkiksi olen piirtänyt Lahden lähiseutujen rakennuskannan kartalle.

Mutta loppujen lopuksi pointtini on että jos joku pyytää minua opettamaan kartan piirtoa niin opetan käyttämään JOSMia. Jos haluaa käyttää jotain muuta, joku muu saa neuvoa.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

JOSM on varmastikin selvästi monipuolisempi ja tehokäyttäjälle parempi OpenStreetMap-editori. Minun tärkein pointtini on kuitenkin se, että minusta uusien käyttäjien aloituskynnys kartoittamiseen olisi hyvä olla mahdollisimman matala, jotta mukaan saadaan enemmän kartoittajia. iD-editorilla aloituskynnys on selvästi matalampi kuin JOSMilla ja siksi se on hyvä työkalu sellaiselle käyttäjälle, joka aloittaa piirtelemään lähinnä maastopyöräpolkuja.

Sitten jos nälkä kasvaa syödessä ja haluaa alkaa laajemminkin OSM-karttoja päivittämään, niin silloin ilman muuta JOSMin opettelu lienee järkevää. Jos Jussi järjestää JOSM-kurssin Jartsalle ja skotille, niin hieno homma, mutta aloittakaa pojat vaan rohkeasti iD-editorilla piirtelemään polkuja.

Sen jälkeen kun on luonut OpenStreetMap-tunnukset, niin iD-editorilla homma menee esim. niin, että editorin saa auki vaikkapa Trailmapin vasemman alareunan i-painikkeen takaa (kun käyttää Trailmapia muulla kun mobiililaitteella). Sitten vaan raahaa ja pudottaa jonkun GPX-jäljen kartalle. Sen perusteella voi katsella mihin on tarvetta piirtää uusi polkuja, joita voi piirrellä yläreunan Line-työkalulla. Vasemmalle avautuvassa Tag-ikkunassa voi sitten määritellä kapeat polut Highway = Path -tagilla (metsäteille tagiksi Highway = Track). Mtb:scale-tagilla määritellään polkujen haastavuus.
'
JOSMia minäkin yritin jossain vaiheessa opetella. AIka kauan kesti ennenkuin sain JOSMin pyörimään omalla koneella ja sitten kun hieman harjoittelin piirtelyä, niin jossain vaiheessa kun en osannut jotain tehdä ja en ohjeistakaan apua löytänyt, niin totesin, että jatkan iD-editorilla. Kun on pelkästään uusia polkuja ja metsäteitä piirrellyt ja lisäillyt olemassa oleviin mtb:scale-tageja ja joitain muita tageja, niin iD-editorilla on hyvin pärjäillyt. Opettelisin kyllä mielelläni JOSMinkin käyttöä ja jos Jussi jotain kurssia järjestäisi, niin minäkin osallistuisin siihen mielelläni.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi »

Image
Kuvissa sama alue JOSM-karttaeditorin ja Garmin Edge 1000n näytöllä.
Image

No meillä on ollut vähän erilaiset lähtökohdat aloittaa kartan piirtely vaikka tavoite onkin sama. Itse aloitin polkuverkon piirtelyn kotinurkiltani Vääksystä. Aluksi vain piti piirtää Vääksy, koska polkujen piirtämisellä keskelle ei mitään ei ollut järkeä. Tiestön lisäksi tämä tarkoitti myös taajama-alueen rakennuskannan piirtämistä, jotta polut sai tarkasti asemmoitua oikeiden rakennusten väliin.

Myöhemmin tämä rakennuskannan piirtäminen laajeni huomattavasti laajemmalle alueelle kun aloin ihmettelemään miksi Garmin Edge 1000n ruudulla rakennuksia ei näy kuin siellä täällä. Vastaus kysymykseen: "Miksi talot eivät näy Garminin ruudulla" oli että en ollut vielä piirtänyt niitä. Nykyään alla kuvaillulla Lahden Garmin kartan alueella alkaa lähes kaikki rakennuksen löytymään. Samasta syystä myös peltoja on minun pitänyt lisätä OpenStreetMapiin reilusti. On mukava kun ne näkyy Garminin ruudulla jo ennen kuin näkee ne livenä. Polkukarttaa varten pohjaksi tarvitaan myös alueen muu tieverkosto joka myös on pitänyt piirtää kartalle jotta siirtymätkin onnistuvat.

Strava Heatmap on kyllä loistava apu polkujen piirtämiseen. Sen avulla saa kummasti tarkennettua jo piirrettyjä polkuja. Samoin se on loistava apu kun tietokoneen ääressä etsii uusia polkuja. Heatmapistä tosin on apua kartan piirtämisessä vasta kun maksaa kuukausi tai vuosimaksua palvelusta. Ilmaisessa versiossa Heatmapistä piirtotarkkuus on rajoitettu.

Olellinen ero käytössämme on varmaan juuri tuo Garmin. Minä en juuri koskaan käytä reititystä. Suunnittelen kyllä reittejä kartan kanssa mutta sen sijaan että ajaisin niitä GPX-jäljen kanssa seurailen vain polustoa Garminin ruudulta ja toteutan päässäni olevaa suunnitelmaa.

Aluksi tuo Lahden alueen Garmin kartta sisälti vain Lahden mutta ruinasin lisää alaa karttaan. Vasen yläkulma on niin kaukana että Koko Evon metsäalue saatiin mukaan. Myös Heinola on kokonaisuudessaan ja oikea alakulma on viety niin kauas että kartan kanssa pääsee Korian Matkakeitaalle.

Tämän kesän uutuus Trailmapissa on koko Suomen kartta. Tämän olen ottanut innolla vastaan. Olen voinut piirrellä kartalle niin Salpapolkua kuin Sappeen Bike Parkiakin ja tuotokset on Garminini ruudulta nähtävissä. Koko Suomen kartta tosin on niin iso että ihan joka laitteeseen sitä ei saa asennettua.

Kartasta on olemassa myös kevyempi versio jossa näkyy vain polut. Siitä en ole niin innostunut. Tuntuu Maanmittauslaitoksen kartoissa aika pitkällä viiveellää tulevan uudet tiet ja rakennukset. Esimerkiksi Lahden kehätie ei juuri kartalla näy vaikka todellisuudessa se jo kovasti muuttaa liikkumista Lahden alueella.

On kartan piirtämisessä itsellenikin ollut muutamia suuria haasteita. Yksi suurimmista on ollut Päijänne. Lahden alueen polkukartasta puuttui vielä viime talvena vesi päijänteestä mikä näkyi Garminin ruudulla niin että järveä eikä sen rantaa näkynyt kartalla. Useamman kerran yritin korjata aluetta mutta Päijänne osoittautui niin isoksi relaatioksi lukuisine tekijöineen että korjausyrityksiäni en uskaltanut ladata takaisin palvelimelle. Lopulta paikkana omiin karttaongelmiini katkaisin järven Pulkkilanharjun takaa, jotta sain veden liplattamaan edes Vääksyn rannoilla. Sittemmin totesin että myös Tampereen suunnalla on edistytty tämän ongelman kanssa ja Päijänteeseen ja Kymijoen uomaan on myös polkukartalla saatu vesi.

Ja vielä väitän lopuksi että ei JOSM ole vaikea. Se on vain erilainen. Itsekin olen moneen kertaan todennut että vaikeampaa kuin oppiminen on uudelleen oppiminen. Kun on oppinut yhden tavan toimia on todella vaikeaa opetella uusi tapa tehdä sama asia. Niinpä yritän omalta osaltani heti tarjota sitä monipuolisempaa tapaa toimia. Varsinkin kun tämä on se ohjelma missä osaan neuvoa.

JOSM on erikseen asennettava Javalla toimiva ohjelma joka vaatii hieman käyttöönottoa. Pistää asetuksista muutama ruksi oikeaan paikkaan, asentaa pari plug-iniä, mukauttaa valikkopalkkia omia tarpeita vastaavaksi. Strava Heatmapiä käyttääkseen maksaa Stravan kuukausimaksua ja osata käyttää Muistiota ja Windowsin kopioi ja liitä toimintoa (kerran viikossa).

Lopuksi vielä totean uusille kartan piirtämistä suunnitteleville että mukaan vaan. Moni on minulta kysynyt että missä se menee raja millainen polku on minkäkin vaikeusasteinen. Olen vastannut että ei tiedäkään. Vaativuus on veteen piirretty viiva. Toiselle helppo on toiselle vaikea. Ja vaativuuteen vaikuttaa myös vuodenaika ja mihin suuntaan polkua ajaa. Ja tärkeämpää kuin juuri oikean värinen polku on se että polku löytyisi kartalta. Minulle on ihan sama onko polku kartalla keltainen vai oranssi. Kunhan helpoin vihreä ja vaikea punainen eivät menisi sekaisin. Ja sitten kun en ihan oikeasti osaa valita vaativuusastetta polulle niin valitse sitä. Jo pelkkä luokittelematon polku kartalla on parempi vaihtoehto kuin ei polkua ollenkaan. Jätän myön polkuja luokittelematta kun polku on kyllä luonnossa nähtävissä, mutta siinä kunnossa että ei kehtaa suositella sitä oikein kenellekkään. Ja lopuksi kuka tahansa voi käydä muuttamassa polkua jos omaa parempaa tietoa tai näkemystä.
Jussi Heikkilä
MC Kramppi
Vääksy

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Portti wrote:
Tue Aug 04, 2020 20:25
Olisiko kenelläkään vinkkiä siihen miten lintutorni merkitään OpenStreetMapiin? Tai onko jossain Lahden seudulla karttaan merkitty lintutorni, josta voisi ottaa mallia?
Itse itselleni vastaten löysin muualta päin Suomea pari esimerkkilintutornia ja niiden perusteella päädyin merkitsemään Kutajärven lintutornit seuraavilla tageilla:

tourism = viewpoint
leisure = bird_hide
man_made = tower
tower:type = observation
name = Kutajärven lintutorni
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Jussi wrote:
Fri Aug 14, 2020 21:10
...
Lopuksi vielä totean uusille kartan piirtämistä suunnitteleville että mukaan vaan. Moni on minulta kysynyt että missä se menee raja millainen polku on minkäkin vaikeusasteinen. Olen vastannut että ei tiedäkään. Vaativuus on veteen piirretty viiva. Toiselle helppo on toiselle vaikea. Ja vaativuuteen vaikuttaa myös vuodenaika ja mihin suuntaan polkua ajaa. Ja tärkeämpää kuin juuri oikean värinen polku on se että polku löytyisi kartalta. Minulle on ihan sama onko polku kartalla keltainen vai oranssi. Kunhan helpoin vihreä ja vaikea punainen eivät menisi sekaisin. Ja sitten kun en ihan oikeasti osaa valita vaativuusastetta polulle niin valitse sitä. Jo pelkkä luokittelematon polku kartalla on parempi vaihtoehto kuin ei polkua ollenkaan. Jätän myön polkuja luokittelematta kun polku on kyllä luonnossa nähtävissä, mutta siinä kunnossa että ei kehtaa suositella sitä oikein kenellekkään. Ja lopuksi kuka tahansa voi käydä muuttamassa polkua jos omaa parempaa tietoa tai näkemystä.
Tämä kappale on erittäin hyvin sanottu ja olen samaa mieltä tästä Jussin kanssa.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Post Reply