Kukonkoivun reitit Hollolassa

Keskustelua maastopyöräreiteistä Suomessa ja muualla. Avoin kaikille.
Portti
Ylläpito

Re: Kukonkoivun reitit Hollolassa

Post by Portti »

Nyt on reittituntemus taas hieman lisääntynyt Kukonkoivu-Hälvälä -alueella ja muutama uusi hyvä polku on löytynyt taas alueelta. Tuovat lisävariaatiomahdollisuuksia mm. Jukolan Jurnuutus -reitteihin.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Olen viime päivinä käynyt muutaman polkujen kartoitusreissun Kukonkoivun suunnalla Tampere-tien eteläpuolella. Ruduksen hiekkamontun ja moottoripyörä-enduroreittien laajentumisen takia noille poluille ei nykyään oikein pääse Kukonkoivun ST1:n kohdalta, mutta kun kiertää hieman kauempaa takakautta noille seuduille, niin alkaakin päästä ihan hyville poluille. Tuo takakierto tapahtuu saman hiekkatien kautta, jonka varrella 12-tien kohdalla oli aikanaan meidän endurokisan juottopaikka.

Toistaiseksi olen ehtinyt ajelemaan Paskurinsupat-nimisessä paikassa, jonka vierestä meni myös toinen endurokisamme Tampere-tien eteläpuolisista EK:stä eli EK4. Tästä EK:sta osa on löytynyt ja lisäksi hieman uutta polkua. Tarkoitus on vielä jatkaa kartoittamista parilla potentiaaliselta vaikuttavalla alueella. Tässä vaiheessa ei ole vielä mitään reittijälkiä heittää kehiin kun homma on vielä pahasti vaiheessa.

Jos jollakin on polkutietämystä alueella, niin tietoa saa jakaa. Lisäksi jos joku on kiinnostunut ajelemaan noilla seuduilla, niin ilmoitelkaa niin järkätään ajelut.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Paskurinsupan-alue alkaa olla kohtuullisen hyvin hallussa ja sieltä on löytynyt ihan mukavia kiemuroita ajettavaksi. Kyseessä on suhteellisen kompakti alue. Olen piirtänyt OSM-kartalle noita polkuja, jotta ne näkyvät www.trailmap.fi -palvelussa maastopyöräpolkuina. Piirsin myös kyseiseen palvelun yhden valmiin reitin, jota voi tarkastella tuolla:

https://trailmap.fi/?share_code=10719473403844

Tätä reittiä ajeltiin eilen JussiH:n kanssa ja reitti on helposti vietävissä GPX-muotoon tuolta palvelusta.

Tuo reitti alkaa Hälvälän nurkilta Hollolan Kirkkotien varrelta ja kulkee suhteellisen suoraviivaisesti polkuja pitkin Kukonkoivun ST1:n takaa Tampere-tien ylitykseen, jossa on lyhyehkö hiekkatiesiirtymä ennen Paskurinsupan-alueen polkuja. Reitti kurvailee sitten Paskurinsupan polkuja ristiin rastiin ja päättyy Paskurinsuppien alueelle. Sieltä pitää toki sitten jotenkin päästä poiskin.

Alue on hiekkakangasmaastoa, jossa on varsin vähän kivikkoa ja juurakkoa, mistä johtuen polut eivät pääsääntöisesti ole teknisesti niin vaativia kuin esim. Tampere-tien pohjoispuolella Ketarlammin ympäristössä. Kun liikutaan suppamaastossa, niin korkeuseroja poluilla kuitenkin on varsin paljon ja ihan kevyttä tuolla ajelu ei ole.

Tuolla Sairakkala-Tennilä-välillä on tutkinnassa myös muita alueita, joissa Strava Heatmapin mukaan on vilkkaahkoa jalkaliikennettä. Nuo muut alueet eivät ainakaan vielä ole tuoneet kovin kummoisia polkulöytöjä. Paljon on metsätietä tai sitten metsäkoneuraa, joissa runsaasti hakkuujätettä. Jatkan muiden alueiden tutkimista vielä.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Eilen jatkoin tutkimuksia Tennilän suunnalla ja löytyi taas hieman lisää käyttökelpoista polkua. Tutkimukset jatkuvat, mutta tässä pari vaihtoehtoista reittikokonaisuutta tuonne Kukonkoivun eteläpuoleiselle alueelle tämän hetkisen polkutietämyksen perusteella.

1. Hälvälä-Paskurinsupat-Hälvälä:
https://trailmap.fi?share_code=16528435231983

Tämä on lyhyempi reittivaihtoehto, jossa ei mennä Paskurinsupista kauemmaksi. Lähtö Hollolan Kirkkotieltä Hälvälästä. Ensi alkuun ajellaan hyviä entuudestaan tuttuja polkuja Tampere-tien pohjoispuolella kohti Kukonkoivun ST1:stä, joka kierretään takakautta. Likojärvien alapuolelta mennään kohti hiekkatietä, joka vie Tampere-tien ylitykseen. Tässä tulee 1,9 km hiekkatiesiirtymä ennenkuin päästään Paskurinsuppien poluille. Siirtymää saisi kutistettua 700 metrillä, jos ajelisi uusvanhaa linjapolkua ST1:n takana kohti hiekkatietä, mutta se on tällä hetkellä hieman tukkoinen polku, ajettava kylläkin.

Sitten kurvaillaan Paskurinsuppien uusia polkuja edestakaisin ja lähdetään palaamaan kohti Kukonkoivun teollisuusaluetta ensin pieni hiekkamonttu kiertäen ja sitten asfalttisiirtymä 2,2 km Tenniläntietä pitkin. Takaisin lähtöpisteeseen ajellaan Kukonkoivun urheilukentän nurkilta. Tuota urheilukentän nurkkaa en nyt ole ajanut ja ei ole ihan täyttä varmuutta, että miten tuosta pääsee nyt läpi kun sinne on rakennettu frisbeegolf-kenttä. Pituutta reitillä 21,5 km. Tämä on luultavasti n. 2 h retki.

2. Hälvälä-Paskurinsupat-Tennilä-Santaveräjä-Paskurinsupat-Hälvälä:
https://trailmap.fi?share_code=5420951597750

Tämä on selvästi pidempi setti, pituutta yhteensä 36,8 km, kokonaisajaksi veikkaan n. 3,5 h, ehkä hieman alle. Alkuosuus Paskurinsuppien alueelle saakka ajetaan samoja reittejä kuin lyhyemmässä versiossa. Sitten kun Paskurinsuppien polut on ajettu siksakkia, niin lähdetään lyhyesti itään, jotta päästään hiekkamontun länsireunan polkua kohti Tenniläntietä. Ylitetään Tenniläntie ja tehdään polkukiepaus, joka palaa etelämpänä Tenniläntielle. Tässä välissä joudutaan ajamaan 2,8 km maantiesiirtymä, jotta päästään Santaveräjä-nimiseen paikkaan.

Santaveräjässä on vanha tanssilava ja futiskenttä. Sieltä nurkilta löytyy nopeaa kangaspolkua, jota kurvaillaan edestakaisin. Näiltä poluilta palataan takaisin Paskurinsupille hiekkatiesiirtymänä (2,5 km). Ajetaan lyhyesti läpi Paskurinsuppien polkuja ja palataan samaa reittiä Kukonkoivun urheilukentän kautta Hälvälään kuin lyhyemmässäkin reitissä. Negatiivisena puolena tässä pidemmässä reitissä on se, että Paskurinsuppien ja Santaveräjän alueiden välillä joutuu ajamaan molempiin suuntiin pitkähköt siirtymät tämän hetken tietämyksellä.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Nyt Paskurinsupat-Santaveräjä-alueella on saatu siirtymiä lyhennettyä uusien löydösten myötä. Aluetta on nyt tullut tutkittua sen verran, että tein erilliset reittikuvaukset alueelta tuonne:

viewtopic.php?f=11&t=2493

Siellä on neljä eri reittivaihtoehtoa kuvattu. Kahdessa lähtöpaikka Hälvälästä Kirkkotien varrelta ja lisäksi pari vaihtoehtoa jos haluaa tulla autolla alueelle, jolloin voi lähteä vaikkapa entisen Kukonkoivun ST1:n pihasta. Jos pidempiä lenkkejä ajelee niin harmittavasti tuolla alueella ei ole kahvitaukopaikkaa tällä hetkellä. Kukonkoivun ST1 on lopettanut toimintansa eikä Sairakkalassakaan taida nykyään olla mitään tarjontaa. Kahvitauolle pitänee ajaa joko Hollolan kuntakeskukseen tai hieman lähemmäs Hollolan Matkakeitaaseen.

Paras polkujen tutkimisaika on tältä kesältä jo ohi kun kasvillisuus alkaa jo olla aika rehevää. Nyt vaan pitäisi ajella noita polkuja jotta pysyvät auki kun ovat vähällä käytöllä.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Olen nyt jatkanut uusien polkujen etsintää hieman eri alueella kuin aiemmin. Tällä kertaa tutkimusten kohteena on ollut alue Kukonkoivusta länteen Tampere-tien pohjoispuolella. Tuolla alueella on sellaisia paikkoja kuin Kotajärvi ja Vihattu.

Pari reissua olen alueelle tehnyt ja sieltä on löytynyt yllättävänkin hyvää settiä ja pitkiä polkuja, joita ei ole ollut missään kartoissa. Entuudestaan olin käynyt muutama vuosi sitten Kotajärven nurkalla. Siellä on tarjolla haastava, korkeuseroiltaan suuri polku, mutta siinä pienenä ongelmana on tällä hetkellä hakkuujätteet. Polusta pääsee läpi, mutta se kaipaisi siivousta. Kotajärvi on maisemaltaan varsin komea järvi.

Kun tuon Kotajärven polun puskee läpi, niin sen jälkeen aukeneekin selkeitä, pitkiä polkua Vihatun taakse. Nämä oli aika yllättäviä löytöjä kun kartoissa ei ole mitään tietoa näistä. Yhdellä metsäalueella Vihatun takana on paljon polkujen risteyksiä, jotka on vielä tutkimatta. Sieltä löytynee vielä lisää polkuja.

Olen piirtänyt tähän mennessä löydettyjä polkuja taas tuonne trailmap.fi -palveluun. Tutkimukset jatkuvat ja taas jos jotakuta muuta kiinnostaa ajella tuolla niin ilmoitelkaa.
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Portti
Ylläpito

Post by Portti »

Vihatun alueella on nyt kartoitus aika hyvällä mallilla ja uusia polkuja mukavasti Trailmapissa. Sieltä löytyy varsin mukavia uusia polkuja ja yksi aika pitkä polkukokonaisuus ympyräreittinä. Alue on kohtuullisen lähellä Paskurinsuppien polkuja, joten halutessaan voi ajella samalla kertaa molemmilla seuduilla. Kotajärven viereiseltä polulta on nyt myös siivottu hakkujätteet, joten sekin on paremmin kuljettavissa.

Tästä alueesta on kyse:
https://trailmap.fi/?share_code=18829553705540
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Post Reply