Polku-uutisia

Keskustelua maastopyöräreiteistä Suomessa ja muualla. Avoin kaikille.
Post Reply
Jussi
Kramppilainen

Polku-uutisia

Post by Jussi » Wed Jul 24, 2013 17:35

Avataan tähän uusi topic polku-uutisia otsikolla. Ideana kertoa uusista löydetyistä reiteistä tai muutoksista vanhoissa reiteissä.

Olen itse viimeisen parin viikon aikana ajanut reilut 100 kilometriä ja reilusti yli 10 tuntia Merrasjärven ja soltinjärven alueilla. Ideana päivittää reittitietouteni tähän päivään alueen suhteen. Samalla olen myös saanut GPS-jäljen lähes kaikista alueen poluista. Uusia itselle tuntemattomia hyviäkin polkuja olen löytänyt kilometritolkulla sekä Soltinjärven etelä- että pohjoispuolelta. Samalla on kartoiteltu kaikkia mahdollisia reittivaittoehtoja Kalliolan koululle. Sehän on syksyn safarin lähtöpaikka.

Tulen jakamaan reittitietoa alueesta tulevilla lenkeillä jotta itse kukin safariryhmän vetäjä voi suunnitella safarireittejään. Koulultahan on käytännössä kaksi järvevää suuntaa. Soltinjärvi ja Mukkulan suunta. Opetetaan porukalle järkevät reitit kumpaankin suuntaan. Siitä eteenpäinhän jengi kyllä tietääkin hyvät polut haluamaansa suuntaan.
Last edited by Jussi on Wed Jul 24, 2013 17:58, edited 1 time in total.

Jussi
Kramppilainen

Soltinjärvi

Post by Jussi » Wed Jul 24, 2013 17:41

Jaan tässä alueen havaintoja omiin viesteihinsä niin on helpompi kommentoida.

Soltinjärven aluetta on siis koluttu ja paljon. Myös veden pinnan korkeutta järvessä olen ihmetellyt. Kirjoittelin jo aikaisemmin että veden pinnan korkeutta on nostettu ilmeisesti tahalleen. Olen edelleen samaa mieltä mutta luulen että syyllinen on majava. Soltinjärven laskuojan suu on vain puoli metriä leveä ja se on tulittu risuilla ja mudalla. Ojan molemmin puolin on isot kasat padon rakennusmateriaalia joten ilmeisesti ihmiset vastaan majava sota on riehunut laskuojan suussa jo pidemmän aikaa. Eli ilmeisesti veden pinta tulee jatkossakin olemaan korkealla ja rantapolku suurimmalta osalta matkaa veden alla.

Jussi
Kramppilainen

Soltinjärveltä - vanhan Heinolan tien Teuskalle

Post by Jussi » Wed Jul 24, 2013 17:52

Päästään palaamaan vanhoille kulku-urille Soltinjärveltä vanhalle Heinolantielle. Hepolammen pohjoispuolelta kuusikko on vedetty matalaksi aikaisemmin käyttämämme reitin molemmin puolin ja polku myllätty käyttökelvottomaksi. Ja kun tietää millaista ryteikköä avohakkuuaukealle kasvaa vuodessa parissa julistan reitin menetetyksi.

Image

Ja sitten kun lähtee vaihtoehtoiselle reitille etelämpää huomaa että Takkulan golf-rata laajentaa. Metsää on vedetty nurin vanhan radan pohjoispuolelta aika rajusti. Mutta kun rohkeasti suunnistaa golf-rata työmaan läpi niin vanhat reitit teuskan suuntaa ovat tallella. Löytyy itse asiassa useampikin polku-ura mitä pystyy käyttämään. Näitäkin voin näyttää kunhan satutaan samaan aikaan lenkille.

Jussi
Kramppilainen

The Kymijärven rantapolku

Post by Jussi » Sat Aug 31, 2013 20:44

Kävin aamulla katsastamassa Kymijärven rantapolkua. Ja tarkoitan tällä vanhaa legendaarista pohjoisrannan polkua.
Näky oli synkkä. Alueella on harvennettu metsää isolla kädellä ja hakkuujätettä on ympäriinsä. Itse polku on tosin edelleen pääosin tallella sillä ihan rantakaistaleet on jätetty hakkuiden ulkopuolelle ja muutakaan metsää ei ole hakattu täysin auki. Siivoamista se tarvitsisi eikä ihan tunti tai kaksi taitaisi riittää. Jos asuisin vielä Ahtialassa niin Kymijärven rantapolku olisi ajokunnossa. Vähän kaukana polku on lähteä täältä Vääksystä siivoamaan. Jos löytyy joku niin tyhmä että olisi valmis päivän uhraamaan hirvikärpästen ruokana polkua siivoten tuossa reilun kolmen viikon päästä jonain arkipäivänä niin ilmoittautukoon.

pehu
Vice President

Re: Polku-uutisia

Post by pehu » Sun Sep 01, 2013 20:23

Kymijärven rannat on kaavoitettu tonteiksi, joten eiköhän se raivata kohta puskutraktorilla.

Oz
President

Post by Oz » Sun Nov 03, 2013 17:14

Schumin mökillä näytti tänään tältä, uusi ABC Salalammi valmistunee ensi syksyyn mennessä:

Image
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

RIDE RED - HAVE A SANTSIKUPPI!

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi » Sat Dec 21, 2013 20:36

Viimeksi tänään ajetut Kymijärven itäpuolen polut näyttäisivät olevan vasaran alla.

http://www.nastola.fi/kaavoitus/asemaka ... 92_OAS.pdf

Oz
President

Post by Oz » Fri Dec 27, 2013 17:58

Kaarlaakson jaosto oli tänään polunraivaustalkoissa. Kun tulet Takkulasta kohti Schumin mökkipalstaa, käänny hieman ennen ranchin rajaa oikealle ylös. Tai vastaavasti ylhäältä päin aja portilta vähän tietä ylös, sitten oikealle kallion päälle. Siitä lähtee serpentiinilasku alas, tulevaisuuden klassikkoaineistä, luulen ma. Uusi linjaus on merkattu punaisilla nauhoilla. Vielä on sammal pehmoista, mutta betonireisi ajaa jo pätkän nollilla ylös ja ripakinttukin melkein. Vanha lasku mökin nurkalle on menetetty, niinkuin koko mökkikin. Puuta on kaadettu jäljellä olevan polun päälle ja uuden ABC:n työmaa on jo vauhdissa.

Toinen, ainakin mulle uusi, polkulinjaus tuli siivottua jo aikaisemmin.
Kun Schumin möksän yläpuolelta ajetaan perus hiekkatiepätkä itään ja lasketaan ojalle, ei ajetakaan mäkeä ylös kohti Nokkosmäkeä, vaan parikymmentä metriä ojan jälkeen käännytään oikealle. Mukava pätkä tämäkin, kiipeää kallion yli ja päätyy samalle latupohjalle lähelle Kaarlammea.
Kaikki aika pyörän päällä on pois kahvitauosta

RIDE RED - HAVE A SANTSIKUPPI!

MikaK
Kramppilainen

Post by MikaK » Fri Dec 27, 2013 18:17

Täytyypä testata kun pääsen taas hoodeille.

Tänään 120km pohojammaan lakeuksia räntäsateessa. Nousumetrejä vähemmän kuin työmatkalla; aika tasaista.
Turvallisuus kuntoon - paina mieleesi hätäulosteiden sijainti.

Jussi
Kramppilainen

Post by Jussi » Thu Jan 15, 2015 19:43

http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/20 ... on-default

Pientä maakauppaa väännetty meidänkin tuntemilla alueilla.

tuomas
Apupyörät alla

Post by tuomas » Sun Apr 19, 2015 18:49

Jäännyt kokonaan tuo Koiskalan kauppa huomaamatta. Harmi, koska sieltä löytyy aika hienoja polkuja..

Post Reply