Reittikuvaus - Jukolan Jurnuutus - Kokovartaloversio

Keskustelua maastopyöräreiteistä Suomessa ja muualla. Avoin kaikille.
Post Reply
User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3158
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Reittikuvaus - Jukolan Jurnuutus - Kokovartaloversio

Post by Portti » Sun Sep 09, 2018 16:22

Reitin lähtöpaikka:

Lähtöpaikka on sama kuin lyhyemmän iltalenkkiversion lähtöpaikka. Lähtö siis Hollolan Kirkkotien varrelta, 1,4 km Soramäentien ja Kirkkotien risteyksestä eli Kirkkotien alusta, n. 300 m ennen Rouvintien risteystä. Hälvälän asuinalue jää Kirkkotien varteen, minkä jälkeen pyörätiellä tulee jonkinmoinen ylämäki. Tämän ylämäen jälkeisen alamäen alla ihan tien vieressä on punainen lato. Tämän ladon takakulman kohdalta tien toiselta puolelta lähtee polku maastoon. Siinä on tämän reitin alkukohta.

Reitin päättymispaikka:

Sama kuin lähtöpaikka.

Reitin pituus:

25 km

Arvioitu ajoaika:

2:45-3:45 h (ilman kahvitaukoa)

Reitin vaikeusaste:

Reitti on paikoittain teknisesti haastava, taitavampikin kuski joutuu jalkautumaan joissain paikoissa. Lisäksi korkeuseroja on välillä melko paljon kun mennään osittain suppia ylös-alas. Teknisesti haastavimmat paikat ovat osittain ylämäkipätkiä, joissa vauhdit ovat alhaisia. Poluista osa on hitaita työpätkiä, joissa keskivauhdit jäävät alhaisiksi, välillä on kuitenkin vauhdikkaampaa kangasmaastoakin. Siirtymiä reitillä on melko vähän, mikä lisää reitin fyysistä rasittavuutta.

Yhteenveto reitistä:

Reitti kulkee Hollolassa Hälvälä-Kukonkoivu-alueella hyödyntäen osittain kesällä 2018 alueella järjestetyn Jukolan/Venlojen viestin synnyttämiä uusia polkuja. Aiemmin esiteltyyn saman alueen iltalenkkiversioon verrattuna tämä reitti on selvästi pidempi ja kiertää lähemmäs Kiikunlähdettä.

Reitti lähtee Kirkkotieltä metsän siimekseen. Alkumatka ajetaan samaa reittiä kuin lyhyemmällä iltalenkkiversiolla. Rouvintien ylityksen jälkeen ajellaan hetki leveää helppoa uraa kunnes käännytään oikealle nopealla kangaspolkuosuudelle. Tämä osuus on tuttua alkupätkää vanhasta Ketarlammin Kierto -reitistä. Iltalenkkiversioon verrattuna tässä lähdetään eri reitille siinä vaiheessa kun kangaspolulta tullaan takaisin Rouvintieltä lähtevälle leveälle uralle. Tällä reitillä käännytään oikealle tuolle leveälle uralle.

Leveää uraa ajellaan jonkin aikaa kunnes metsänrajassa puikataan etuvasemmalle pienelle välipolulle. Välipolulta tullaan taas leveälle uralle, jota hieman oikealle ja sitten vasemmalle pienemmälle polulle, joka nousee kohta pienen harjun päälle. Tämän harjun reunaa kierretään leveän U:n muotoinen osuus ja palataan taas leveälle uralle.

Tästä lyhyesti vasemmalle kivikkoista hiekkatietä montun pohjaan, josta kapealle rinnepolulle vasemmalle. Hiekkatie jatkuisi armeijan alueelle, rinnepolkua käyttämällä vältetään armeijan alueen sisään joutuminen.

Rinnepolun jälkeen ylitetään hiekkatie ja jatketaan suunnistajien polkua tien toiselta puolen alas isoon suppaan. Suppaseikkailun jälkeen takaisin ylös ja ylitetään leveä vanha ura. Sen toiselta puolelta alkaa hieno polkuosuus. Ensin leveämpänä, mutta hiljalleen kapenevana ja teknistyvänä polkuna. Tämä osuus päättyy metsätien päädyn silmukkaan.

Metsätietä ajellaan hetki kunnes tulee vasemmalle lähtevä metsätien haara. Sinne mennään ja hetken kuluttua lähdetään tieltä oikealle ojan yli. Sieltä löytyy vanha metsäkoneen ura, joka on paikoittain hankalakulkuinen. Hetken kuluttua oikealle pienen metsäkaistaleen läpi, jonka jälkeen löytyy paremmin ajettava polku. Tämä muuttuu leveämmäksi ja lähtee laskemaan alaspäin.

Vanhemman ja uudemman metsäkaistaleen rajalta lähdetään vasemmalle kunnes laskeudutaan isolle tuoreelle avohakkuuaukealle. Tästä pudotellaan pitkä matka alaspäin hakkuuaukeaa pitkin. Sitten hetki alhaalla kunnes kurvataan vasemmalle metsän siimekseen ylämäkeen. Tässä piisaa nousua ihan mukavasti.

Joissain vaiheessa tullaan erittäin isolle vanhemmalle hakkuuaukealle, jossa ajellaan pitkään ylös ja alas suunnistajien polkua. Tässä on aikaa rankkaa settiä. Hakkuuaukea jatkuu ja jatkuu. No loppuu se joskus ja päästään takaisin metsän siimekseen. Sielläkin kyllä saa vielä hetken ajella ylös-alas kunnes tullaan vanhalle leveälle uralle.

Vanhaa uraa lähdetään hetki oikealle kunnes tullaan Kiikunlähteen takakulmalle laskevan hiekkatien risteykseen. Ei lasketa alas vaan lähdetään hiekkatietä takavasemmalle kohti etelää.

Hiekkatieltä lähdetään vasemmalle vanhalle vähän käytetylle uralle. Tästä käännytään oikealle suunnistajien polulle. Tämä risteys on sama kuin iltalenkkiversiossa, siinä vaan lähestytään vanhaa uraa toisesta suunnasta. Suunnistajien polku on aluksi selkeää harjupolkua, mutta muuttuu välillä epämääräisemmäksi. Tässä kannattaa olla tarkkana, että löytää oikean polkuvaihtoehdon. Epämääräisemmän osuuden jälkeen polku taas selkeytyy ja vauhtia alkaa tulla lisää.

Vanhan metsätien ylityksen jälkeen vauhti vaan kasvaa, nyt on nopeaa kangaspolkua tarjolla. Kun tullaan toiselle vanhalle metsätielle, niin iltalenkkiversiossa käännytään vasemmalle, mutta nyt mennään tietä oikealle.

Hetken kuluttua T-risteyksestä vasemmalle ja polku alkaa hiljalleen kaventua ja muuttua mäkisemmäksi. Jossain vaiheessa tältä polulta käännytään mäen päälle oikealle, josta taas oikealle. Moottoripyörien kivikkopätkän jälkeen tullaan lähelle hiekkatien päässä olevaa silmukkaa. Tämän jälkeen seuraa helpottava siirtymäosuus kohti kahvitaukopaikkaa Kukonkoivun ST1:llä.

Pelkkää hiekkatiesiirtymää ei kuitenkaan ajeta ST1:lle vaan puulaanin kohdilta lähdetään metsänreunasta vasemmalle polkuosuudelle, joka päättyy metsätielle, joka johtaa taukopaikan taakse.

Kahvitauon jälkeen lähdetään huoltoaseman takaa takaisinpäin ja hetken kuluttua hiekkamontun reunoja kulkevalle polulle oikealle. Hiekkamontun pohjoisreunalla lähdetään pois montun reunalta kohti pohjoista hiekkatielle. Kohta käännytään kuitenkin oikealle linjalle, jossa muutama tähystystorni.

Linjan lopussa ei käännytä jyrkästi oikealle menevälle pääpolulle käännytään jyrkästi vasemmalla kapeammalle polulle. Tämä on samaa suunnistajien polkua kuin iltalenkkiversiossa, mutta eri suuntaan.. Tästä tullaan jossain vaiheessa viiden polun risteykseen, josta lähdetään kiertämään Ketarlammia länsipuolelta perinteistä reittiä pitkin. Tällä välillä on tiedossa hyvin teknistä, kivikkoista polkua ja raskasta nousuakin. Tämä palkitsee kuitenkin hienolla kapealla Ketarlammin yläpuolella kulkevalla harjupolulla.

Ketarlammin pohjoispuolella ajetaan ensin rannan läheistä polkua kohti itää, sitten noustaan ylöspäin ja lähdetään kohti pohjoista kauemmas lammista. Kun on menty tarpeeksi pohjoiseen, niin tullaan lähelle pientä hakkuuaukeasuppaa. Ennen aukean reunaa lähdetään vasemmalle vanhalle, vähän käytetylle uralle, joka johtaa kohti Kiikunlähdettä laskevaa hiekkatietä.

Kiikunlähteen tielle asti ei kuitenkaan mennä vaan käännytään suunnistajien polulle vasemmalle kohti etelää. Tämä sama pätkä ajettiin jo ennen kahvitaukoa. Tällä kertaa käännytään ensimmäisen metsätien ylityksen kohdalta vasemmalle metsätielle ja lähdetään takaisin kohti Ketarlammia ja perinteisille Ketarlammin pohjoispuolen hyville harjupoluille.

Kun Ketarlammit on kierretty saavutaan isomman lammen itäpuolella hiekkatielle. Halutessaan voi lähteä nopeampaa reittiä iltalenkkiversion tapaan kohti itää ylämäkeen. Tässä lähdetään kuitenkin vielä oikealle hiekkatietä, jossa odottaa hetken kuluttua rapsakka kivikkoinen ylämäki. Mäen päällä vielä hieman kumpuilevaa polkua kunnes saavutaan takaisin viiden polun risteykseen.

Siitä lähdetään takavasemmalle samalle suunnistajien polulle kuin ajetaan iltalenkkiversiossa, nyt mennään kuitenkin eri suuntaan. Suunnistajien polun jälkeen vielä vasemmalle nopealle kangaspolulle kunnes saavutaan taas kohti Rouvintietä johtavalle leveälle tuplauralle. Tästä oikealle kohti Rouvintien ylitystä ja Kirkkotietä. Sekin oli siinä.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3158
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: Reittikuvaus - Jukolan Jurnuutus - Kokovartaloversio

Post by Portti » Sun Sep 09, 2018 16:23

Reittikartta maastokarttapohjalla.

GPS-käppyrä Polar Flow-palvelussa (exporttaaminen vaatinee Polar Flow-tunnukset):
https://flow.polar.com/training/analysis/2860317289
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

User avatar
Portti
Ylläpito
Posts: 3158
Joined: Mon Oct 10, 2005 18:55
Location: Hollola, Kuntakeskus
Contact:

Re: Reittikuvaus - Jukolan Jurnuutus - Kokovartaloversio

Post by Portti » Sun Sep 09, 2018 16:23

Tarkempi reittikuvaus:

Kirkkotie – Kukonkangas -välin kangaspolut (2,1 km)

Kirkkotien varrelta, punaisen ladon takakulman kohdilta ylitetään autotie ja mennään ojan yli lähtevälle polulle metsään kohti oikeaa. Polku ylittää parin sadan metrin jälkeen hiekkatien (Rouvintie). Rouvintien ylityksen jälkeen ajellaan muutama sata metriä pitkin leveää vanhaa metsätietä kunnes oikealle lähtee selkeä leveä tuplaura. Kurvataan sinne.

Jatketaan tätä polkua ensimmäiseen T-risteykseen asti, josta käännytään vasempaan. Polku on koko ajan nopeaa kangaspolkua ilman merkittäviä korkeuseroja. Hieman myöhemmin vastassa on jyrkkä Y-risteys, josta mennään oikeaan. Tätä polkua jatketaan kunnes edessä näkyy hiekkatie, ei mennä kuitenkaan ihan sinne saakka vaan käännytään vasempaan menevälle polulle. Tämä menee hetken aikaa hiekkatien suuntaisesti ja kurvaa sitten hiljalleen vasemmalle poispäin tieltä. Tässä risteilee hieman muitakin polkuja, mutta jatka tätä pääpolkua eteenpäin.

Tämän jälkeen vauhdikas kangaspolku jatkuu ja yhdessä kohtaa alamäkinyppylässä kurvataan vasemmalle. Kun tullaan saman metsätien ylitykseen, josta lähdettiin kangaspolulle, niin lähdetään sitä oikealle.

Tässä kohtaa matkaa on takana 2,1 km.

Välipolku – Harjun U-polku (1,8 km)

Metsätietä ajetaan muutama sata metriä kunnes tullaan vanhemman ja uudemman metsäkaistaleen rajalle. Siitä lähtee vasemmalle välipolku, jonne mennään. Tässä ei ole risteyksiä, joten eksymisen vaaraa ei ole. Polku päättyy toiselle leveälle hiekkatielle. Mikäli tietä lähtisi vasemmalle, niin laskettaisiin alas kohti Ketarlammin kaakkoisnurkkaa.

Ei mennä kuitenkaan sinne vaan lähdetään hieman matkaa oikealle. Kohta vasemmalla tien vieressä on pitkä kaatunut puu. Sen päästä käännytään vasemmalle kapealle polulle. Polku nousee kohta etuvasemmalle pienen harjun päälle. Harjun päällä on tarkoitus jatkaa harjun oikeaa reunaa melko pitkään. Aluksi on kuitenkin kierrettävä vasemman kautta muutama polulle kaatunut iso puu.

Puiden kierrosta kun on selvitty, niin polku on selkeä ja vauhdikaskin. Suunnistajien polkuja lähtee useita vasemmalle kohti siellä siintävää hakkuuaukeaa. Älä lähde näistä millekään vaan aja sitkeästi niin, että harjun reuna jää oikealle. Jossain vaiheessa polku kapenee ja heikkenee, älä kuitenkaan menetä uskoasi, olet oikealla reitillä jos harjun reuna on edelleen oikealla puolella.

Kun tullaan puun ylitykseen, niin se on hyvä merkki, sillä sen jälkeen kääntyy vasemmalle hieman selkeämpi polku juuri ennen kuin ylitettäisiin toinen polulle kaatunut puu. Lähde vasemmalle tätä polkua.

Mukavan polkuosuuden jälkeen tämä polku muuttuu leveämmäksi ja helpommaksi vanhaksi metsätieksi. Jatka sitä eteenpäin kunnes tulet teiden risteykseen aukeammalle paikalle.

Tässä vaiheessa matkaa on takana 3,9 km.

Rinnepolku – Suppaseikkailu (0,7 km)

Lähde risteyksestä vasemmalle, tämä tie on hiekkainen ja irtokivikkoinen. Tie laskee pieneen monttuun, jonka pohjalta lähtisi vasemmalle alas suunnistajien polkuja. Älä mene niille vaan lähde vasta muutaman metrin päästä vasemmalle lähtevälle vanhalle polulle. Mikäli olisit jatkanut hiekkatietä eteenpäin, niin olisit päätynyt armeijan alueelle.

Tämä rinnepolku kulkee armeijan alueen reunalla loivasti ylöspäin kumpuillen kunnes pienen mäennyppylän jälkeen tullaan kohtaan, jossa oikealla on pieni hakkuuaukea. Tässä on polunristeys, jota pitkin lähdetään oikealle hakkuualueen läpi kunnes noustaan hiekkatielle.

Välittömästi hiekkatien toiselta puolelta lähtee polku etuvasemmalle, jonne suunnataan. Tässä on vähän ahdasta paikkaa tiedossa kun lähdetään laskemaan alas supan pohjalle.

Supan pohjalla avautuu kuitenkin yllättävän selkeä ja hyvin ajettava polku. Täällä ovat suunnistajat risteilleet ja välillä onkin muutama polunristeys.
Supan pohjalta lähdetään nousemaan takaisin ylös oikealle ja ylempänä edessä on hieman hakkuujätettä polulla. Läpi siitä pääsee kuitenkin ajamalla kunnes saavutaan taas yhdelle vanhalle hiekkatielle. Mittarissa nyt 4,6 km.

Hiekkatieltä hiekkatielle – Kapeneva vauhtipolku (0,9 km)

Hiekkatien toiselta puolelta alkaa seuraava polkuosuus. Alkuun polku on varsin leveää, mutta muuttuu hiljalleen kapeammaksi ja hieman teknisemmäksi. Jossain vaiheessa huomaatkin olevasi varsin tiheässä metsikössä, mutta polku on täysin ajettava, välillä vauhdikaskin. Mukavaa menoa eikä eksymisen vaaraa ole kun ei ole mitään risteyksiä.

Tämä osuus päättyy hiekkatien päässä olevaan silmukkaan.

Metsäkoneura – Hakkuuaukeapätkän alku (0,7 km)

Hiekkatietä ajellaan jonkin matkaa kunnes vastaan tulee risteys, josta käännytään toiselle hiekkatielle vasemmalle. Hetken kuluttua tältä hiekkatieltä lähtee ojan yli polku, tai oikeastaan vanha metsäkoneen ura.

Metsäkoneura on hieman tukkoinen ja jonkin verran hankalakulkuinen, mutta ajettavissa olevaa pätkää kuitenkin. Jossain vaiheessa metsäkoneuralta kääntyy oikealle kapea polku, joka vie lyhyen metsäkaistaleen läpi.

Metsäkaistaleen jälkeen polku jatkuu etuoikealle leveämpänä ja levenee hetken kuluttua entisestään vanhaksi metsätieksi. Tie lähtee laskemaan alaspäin ja jatkaa laskuaan. Ei kannata kuitenkaan hurjastella kun vanhemman ja uudemman metsäkaistaleen reunalta pitäisi osata kääntyä vasemmalle lähtevälle polulle. Nyt ajettu 6,2 km.

Jättihakkuuaukeat (1,7 km)

Hetki lasketellaan metsäkaistaleiden rajalla kunnes eteen aukeaa suuri tuore hakkuuaukea. Tätä lähdetään pudottelemaan alaspäin. Hakkuuaukean läpi menee selkeä polku ja laskua kestää varsin pitkään. Eksymisen vaaraa ei ole, vaihtoehtoisia polkuja kun ei ole tarjolla.

Kun on päästy alas asti, niin polku kaartaa vasemmalle ja aukealta siirrytään taas metsän puolelle. Kohta polulta lähtee vasemmalle pitkään ylämäkeen toinen polku, jonne suunnataan. Tässä on työpätkää tiedossa kun nousua on kohtuullisen paljon. Ajettavaa sellaista.

Kun on noustu ylös, niin edessä on taas hakkuuaukea, tällä kertaa vanhempi sellainen. Tämä ei ensi alkuun välttämättä vaikuta jättimäiseltä, mutta kun polkua jatkaa eteenpäin, niin aukea vaan jatkuu ja jatkuu. Eksymisen vaaraa täälläkään ei ole kun vaihtoehtoisia polkuja ei ole. Usko meinaa silti välillä pettää kun edessä siintää metsän reuna, mutta polku vaan jatkuu ylös-alas aukeaa pitkin. Fyysisesti todella rankka osuus, töitä joutuu tekemään runsaasti ja välillä ehkä jalkautumaankin teknisimmissä nousuissa.

Kun lopulta saavutaan metsän puolelle, niin eipä helpota vieläkään, sillä ylös-alas mennään vielä muutamaan kertaan. Lopulta helpottaa kun edessä siintää vanha leveä metsätieura.

Nyt matkaa takana 7,9 km.

Kiikunlähteen siirtymäreitit (1,1 km)

Vanhaa uraa lähdetään hetki oikealle kunnes tullaan Kiikunlähteen takakulmalle laskevan hiekkatien risteykseen. Ei lasketa alas vaan lähdetään hiekkatietä takavasemmalle kohti etelää.

Hiekkatieltä lähdetään vasemmalle vanhalle vähän käytetylle uralle. Tästä käännytään oikealla suunnistajien polulle. Tämä risteys on sama kuin iltalenkkiversiossa, siinä vaan lähestytään vanhaa uraa toisesta suunnasta. Suunnistajan polun alussa matkaa ajettu 9,0 km.

Suunnistajien polku – Ketarlammin takamaastojen vauhtipolut (1,3 km)

Tämä suunnistajien polku alkaa selkeänä matalan harjun päällä menevänä polkuna. Pientä nyppylääkin tulee vastaan. Muutaman sadan metrin jälkeen ura heikkenee ja kohta vasemmalla supan pohjalla on rastin paikka. Tämän supan takana on selvästi korkeampi harju. Ei kannata kuitenkaan laskeutua rastimonttuun vaan jatketaan matalammalla harjulla.

Täällä on harhautumisen mahdollisuus olemassa ja hentoja suunnistajien uria menee välillä ristiin rastiin. Perussääntönä tällä pätkällä se, että korkein harju jää koko ajan jonkin verran vasemmalle puolelle eikä myöskään sen viereiseen syvimpään monttuun kannata mennä. Matalampaa harjua seurataan, välillä lasketaan etuoikealle alas ja sitten taas etuvasemmalle ylös. Kohta etuvasemmalle alas, jossa kohdataan leveämpi ura, jota lähdetään etuoikealle. Jos tähän asti selviää, niin alkaa taas selkeämmät sävelet.

Tämä leveä ura nimittäin on varsin selkeä pääura ja vauhtikin alkaa kasvaa kangasmaaston teknisesti helpohkolla polulla.

Jossain vaiheessa ylitetään leveämpi metsätie, jonka toisella puolella polku jatkuu entistä nopeampana. Tässäkin painellaan pääuraa vauhdilla eteenpäin kunnes saavutaan toiselle metsätielle.

Tämän osuuden pituus 1,3 km eli metsätielle saavuttaessa matkaa pitäisi olla tehtynä yhteensä 10,3 km.

Ketarlammin länsipuolen koukkaus (0,8 km)

Kun tullaan tälle toiselle vanhalle metsätielle, niin iltalenkkiversiossa käännytään vasemmalle, mutta nyt mennään tietä oikealle.

Hetken kuluttua T-risteyksestä vasemmalle ja polku alkaa hiljalleen kaventua ja muuttua mäkisemmäksi. Tältä kapealta osuudelta lähtee jossain vaiheessa oikealle toinen kapea polku, joka nousee pienen harjun ylös. Harjun päälle kurvataan oikealla ja kohta edessä on enduromoottoripyörien irtokivikkoinen leveämpi ura.

Tätä kun päästellään hetki, niin etuoikealla pitäisi näkyä laavu ja hiekkatien päässä oleva silmukka. Tässä kohtaa matkamittarissa pitäisi olla 11,1 km.

Hiekkatiesiirtymä ja polkuosuus kohti Kukonkoivun ST1:stä (3,5 km)

Lähdetään hiekkatietä pitkin ajelemaan ja jossain vaiheessa vasemmalle kurvattaessa hiekkatiehen yhtyy takaoikealta toinen tie. Jatketaan vasemmalle päätietä. Vasemmalle jää hakkuuaukeaa ja jossain vaiheessa oikealle puulaani, jossa jotain rakennellaan. Laanin kohdalla hakkuuaukea loppuu ja siitä kohtaa vasemmalle lähtee polku. Sinne siis.

Polkuosuus päättyy jossain vaiheessa hiekkatielle, jota jatketaan eteenpäin, välillä yhdestä hiekkatieristeyksestä oikealle mennen, kunnes etuoikealla siintää Kukonkoivun ST1. Kahvitauon paikka!

Kahvitauolla tullessa ajettuna on 14,5 km. Ajoaikaa saattaa olla mennyt n. 1:40-2:00 h.

Kukonkoivun ST1 – Hiekkamonttupolku (1,9 km)

Hyvin ansaitun kahvitauon jälkeen lähdetään huoltoaseman takapihalta takaisinpäin. Hetken kuluttua oikealla näkyy hiekkamonttua, jonka jälkeen oikealle lähtee polku jonne suunnataan.

Tämä polku kulkee hiekkamonttualueen reunaa pitkin kurvaillen. Kun tullaan montun pohjoiseen reunaan, niin vasemmalle lähtee leveä hiekkapolku, joka johtaa hiekkatielle. Hiekkatieltä kääntyy hetken kuluttua oikealla leveä viivasuora linjaura, jonka varrella on muutama tähystystorni.

Linjapolun päässä ei käännytä jyrkästi oikealla menevälle pääpolulle vaan käännytään jyrkästi vasemmalle kapeammalle polulle.

Suunnistajien polku 2 – Kukonkankaan ketunlenkin puolikas (0,8 km)

Tämä kapea polku on ensimmäinen puolisko iltalenkkiversion Kukonkankaan ketunlenkistä, mutta päinvastaiseen suuntaan ajettuna. Koko ajan seurataan pääpolkua ja ei mennä yhdestä vasemmalla johtavasta risteyksestä alas vaan jatketaan oikealle. Välillä on pientä nyppylääkin, mutta ei isoja mäkiä. Sitten ajetaan pienen vasemmalle puolelle jäävän harjun alapuolella melko suoraa pätkää kunnes vastassa on pieni alamäkinyppylä, joka lasketaan alas ja saavutaan leveämmälle uralle. Tätä parikymmentä metriä oikealla kunnes saavutaan lännestä päin entiseen neljän polun risteykseen, joka on nykyään viiden polun risteys.

Viiden polun risteyksessä matkaa takana 17,2 km.

Ketarlammin kierto – Länsipuolen osuus (1,0 km)

Viiden polun risteyksestä jatketaan suoraan yli kohti pohjoista. Tämä osuus on hyvin teknistä ja nyt alkaa löytymään myös korkeuseroja kunnolla. Polut ovat välillä niin kivikkoisia, että silloin tällöin joutuu myös taluttelemaan. Korkeuserojen ja teknisen haastavuuden ansiosta tämä on varsinaista työpätkää. Maisemat ovat välillä aika hienoja.

Ensin ajetaan parisen sataa metriä pitkin leveää, maakiviä täynnä olevaa uraa, joka hieman kumpuilee. Yhden kumpareen pohjalta lähtee vasemmalle vanha polku, sinne suunnataan. Tähän risteykseen on ilmestynyt myös oikealta lähestyvä suunnistajien polku.

Risteyksen jälkeen on alkuun tiedossa puoliteknistä kivikkoa, mutta kuitenkin ajettavaa. Kumpuilevaakin on. Sitten noustaan taas ylös ja vastassa on ihan kokotekninen kivikko, jossa hieman taitavampikin kuski joutuu talutushommiin. Teknisemmän kivikon jälkeen polku ensin tasaantuu ja lähtee sitten laskemaan alaspäin. Teknisyysaste kohtuullinen, täysin ajettavaa polkua. Kannattaa katsella maisemiakin vaikka alaspäin ajettava polkua onkin aika makeaa pudotella. Ollaan nimittäin kapean, korkean harjun päällä. Oikealla Ketarlammit ja vasemmalla suoläntti.

Harjupolku tasaantuu välillä kunnes harju alkaa loppua, jolloin käännytään oikealle alas kohti Ketarlammin rantaa. Alempana on taas hankala kivikko, kannattanee jalkautua. Alhaalla leveää uraa ihan pikkuisen matkaa oikealle ja suon reunalle vasemmalle kapealle polulle.

Tällä lyhyellä rantapolullakin on mukavasti haastetta, kivikkoa nimittäin. Tässä vaiheessa on tultu viiden polun risteyksestä 1,0 km (kokonaismatka 18,2 km).

Ketarlammin rannasta ylös pohjoiseen ja suunnistajien polun alkuun (1,3 km)

Polku nousee Ketarlampien välissä ylöspäin, jolle polulle käännytään vasemmalle ylöspäin hieman ison puun ylityksen jälkeen. Hieman ylempänä tullaan ensin aavistuksen leveämmälle uralle. Tätä parikymmentä metriä ja sitten etuvasemmalle lähtevälle kapealle polulle. Eli ei jatketa pitkään tätä leveämpää polkua tässä vaiheessa. Tälle polulle palataan vielä myöhemmin.

Kapea, lähes huomaamaton polku kiipeää hiljalleen ylöspäin. Jossain vaiheessa huomaatkin, että vasemmalle jää syvä suppa. Oho, jännä paikka. Tämä on mielenkiintoinen, haastava pätkä, jossa välillä mm. jännää sammaleen peittämää kivikkoa. Aiemmin tällä pätkällä oli muutama puun ylitys, mutta nyt niistä ei ole enää tietoakaan, ajettavaa pätkää siis.

Kun on ajettu Ketarlammin rantapolun alusta 0,6 km, niin vasemmalle kurvaa polku. Ei mennä sinne vaan jatketaan eteenpäin kohti pohjoista.

Nyt ollaan vanhalla, mutta vähän käytetyllä polulla kohti pohjoista. Taitaa olla kuitenkin jonkin verran suunnistajien jälkiä täälläkin. Tällä osuudella ei alkuun ole juurikaan risteyksiä eli eksymisen vaaraa ei hirveästi ole. Seuraa vaan vahvinta polkua kunnes n. 1,0 km tämän osuuden alun jälkeen vastaan tulee hento Y-risteys. Ota tästäkin vahvempi vasen haara. Hetken kuluttua vastaan tulee risteävä hieman vahvempi polku. Lähdetään tästä vasemmalle.

Nyt edessä on jännä hakkuuaukeasuppa, mutta ihan sen reunalle ei mennä. Tämä vasemmalle lähtevä polku on joku vanha, mutta vähän käytetty ura, joka muuttuu avosupan jälkeen tuplauraksi. Ihan kivaa kumpuilevaa settiä. Tämän saman uran toista päätä ajettiin jo ennen kahvitaukoa vastakkaisesta suunnasta.

Tämä ura johtaisi hiekkatielle, josta pääsisi Kiikunlähteelle, mutta tielle asti ei ole tarkoitus mennä. Kun tätä vanhaa uraa on ajettu 0,5 km, niin pitäisi osata kääntyä vasemmalle uudelle suunnistajien polulle. Jo aiemminkin ajettavan uran yli on mennyt joitain hennompia suunnistajien polkuja, mutta se, jonne käännytään on suhteellisen selkeä ja myös merkitty maastoon. Tämä risteys on sama, josta käännyttiin samalle polulle eri suunnasta ennen kahvitaukoa.

Tämä osuus Ketarlammin pohjoispuolen risteyksestä suunnistajien polun alkuun on pituudeltaan 1,3 km (kokonaismatka 19,5 km).

Suunnistajien polku – Ketarlammin pohjoisreuna (0,5 km)

Tämä suunnistajien polku on siis tuttu jo kahvitaukoa edeltävältä ajalta. Polku alkaa selkeänä matalan harjun päällä menevänä polkuna. Pientä nyppylääkin tulee vastaan. Muutaman sadan metrin jälkeen ura heikkenee ja kohta vasemmalla supan pohjalla on rastin paikka. Tämän supan takana on selvästi korkeampi harju. Ei kannata kuitenkaan laskeutua rastimonttuun vaan jatketaan matalammalla harjulla.

Täällä on harhautumisen mahdollisuus olemassa ja hentoja suunnistajien uria menee välillä ristiin rastiin. Perussääntönä tällä pätkällä se, että korkein harju jää koko ajan jonkin verran vasemmalle puolelle eikä myöskään sen viereiseen syvimpään monttuun kannata mennä. Matalampaa harjua seurataan, välillä lasketaan etuoikealle alas ja sitten taas etuvasemmalle ylös. Kohta etuvasemmalle alas, jossa kohdataan leveämpi ura, jota lähdetään etuoikealle. Jos tähän asti selviää, niin alkaa taas selkeämmät sävelet.

Tämä leveä ura nimittäin on varsin selkeä pääura ja vauhtikin alkaa kasvaa kangasmaaston teknisesti helpohkolla polulla.

Jossain vaiheessa ylitetään leveämpi metsätie ja ennen kahvitaukoa jatkettiin tien yli jatkuvalle polulle. Nyt kuitenkin käännytään vasemmalle metsätielle.

Tämä osuus on pituudeltaan 0,5 km.
Ketarlammin pohjoisreunan polut (1,3 km)

Metsätie suuntaa kohtia Ketarlammin pohjoisreunan polkuja. Pohjoisreunan lähellä on ensin harjulasku kohti Ketarlammin yläkulmaa. Tässä kuitenkin pysytään koko ajan niin ylhäällä, että Ketarlammin rantaan asti ei laskeuduta missään vaiheessa. Polku menee ylös-alas, kiertää välillä kaatuneita puita ja kivikkoakin löytyy. Suurta eksymisen vaaraa ei ole. Tämä on hienoa settiä!

Jossain vaiheessa Ketarlammit jäävät hieman takaoikealle ja polun vasemmalla puolella on puinen tähystystorni. Kohta tämän jälkeen vastaan tulee hiekkatie, jonne päättyy tämä osuus. Tässä vaiheessa mittarissa on 21,4 km.

Enduronousu – Viiden polun risteys (0,5 km)

Halutessaan voi lähteä nopeampaa reittiä iltalenkkiversion tapaan kohti itää ylämäkeen. Tässä reittikuvauksessa lähdetään kuitenkin haastavampaa reittiä hiekkatietä oikealle, jolloin vastassa on pitkä, jyrkkä ja kivinen ylämäki. Hapokasta meininkiä. Mäen päällä vielä hieman kumpuilevaa, kivikkoista polkua kunnes saavutaan takaisin viiden polun risteykseen, tällä kertaa pohjoisesta päin.

Viiden polun risteys – Suunnistajien polku (0,8 km)

Viiden polun risteyksestä lähdetään takavasemmalle samalle suunnistajien polulle kuin iltalenkkiversiossa, nyt ajosuunta on vain päinvastainen.
Alkuosuus tästä pätkästä on loivasti nousevaa polkua. Yhden pienen nousun jälkeen käännytään oikealle ja ajellaan pientä kumpuilua kunnes tullaan parin ison kivilohkareen luokse. Lohkareet näkyvät etuoikealle ja ne kierretään vasemman kautta.

Tässä kohtaa menee useampi suunnistajien polku, oikea reitti kurvaa lohkareiden vierestä jyrkästi oikealle. Seuraavaksi hitaahkoa osuutta ja puunkiertoa kunnes saavutaan T-risteyksen vanhalle kangaspolulle.

Kangaspolku – Kirkkotie (1,8 km)

Kangaspolkua lähdetään vasemmalle ja nyt saa pistää vauhtia masiinaan. Jarruta kuitenkin siinä vaiheessa kun tullaan taas tutun kohti Rouvintien ylitystä johtavan leveän metsäuran kohdalle. Tässä kohti lähdetään oikealle ja ylitetään tuo Rouvintie myöhemmin. Sitten ajetaan vielä sama lyhyt polunpätkä kuin koko reitin aluksi ja kurvataan takaisin Kirkkotien varteen. Nyt ajettuna pitäisi olla 24,5 km ja reitti päättyy tähän. Kahvitauon jälkeisen osuuden pituus on 10,0 km ja siihen saattaa tuhraantua aikaa 1:10-1:30 h.
Lähetetty minun Internetistä - Tällä Internet-vehkeellä
MC Kramppi
www.mckramppi.com

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest